رئيس پژوهشگاه دفاع مقدس از تدوين رشته دانشگاهي علوم و معارف دفاع مقدس خبر داد و گفت: براي تربيت راويان گروه‌هاي اردويي راهيان نور و پردازش به فرهنگ دفاع مقدس در جبهه‌ها و انتقال ابعاد مختلف آن بين نسل جوان، رشته "علوم و معارف دفاع مقدس" تدوين شده که اکنون در دست تصويب نهايي است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار هادي پيري امروز در همايش اساتيد دفاع مقدس با بيان اينکه برنامه‌هاي ارزنده‌اي براي پژوهشگاه دفاع مقدس در آينده پيش بيني شده است، اظهار داشت: ايجاد واحدهاي درسي در تمام حوزه‌هاي تخصصي در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد، مطرح کردن بحث جغرافيا در دفاع مقدس و تصويب آن در کميته جغرافيا، پرداختن به بحث ادبيات و دفاع مقدس با طرح عناويني چون ادبيات پايداري، پرداختن به ابعاد حقوقي و سياسي، بهداشت و درمان، صنعت و مهندسي در دفاع مقدس و طراحي دوره تربيت مدرس ويژه اساتيد دروس دفاع مقدس از عمده اقدامات اين پژوهشگاه تا امروز است.

وي با اعلام خبر تدوين رشته علوم و معارف دفاع مقدس تصريح کرد: براي تربيت راويان گروه‌هاي اردويي راهيان نور و پردازش به فرهنگ دفاع مقدس در جبهه‌ها و  انتقال ابعاد مختلف آن بين نسل جوان، رشته علوم و معارف دفاع مقدس تدوين شده که اکنون در دست تصويب نهايي است.


رئيس پژوهشگاه دفاع مقدس همچنين از تدوين کتاب جديد دفاع مقدس خبر داد و گفت: مبناهاي آموزشي اين کتاب با توجه به مفاهيم ارزشي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس صورت گرفته و در حال چاپ نسخه نهايي آن هستيم.

وي از جمله راهکارهاي نشر صحيح ارزش‌هاي دفاع مقدس را تقدير از طرح‌هاي نمونه دانشجويان و انتخاب اساتيد نمونه دروس دفاع مقدس و اهداي جوايز نفيس به آنان برشمرد و اظهار داشت: مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، داشتن حمايت و استفاده از فرماندهان عالي دفاع مقدس، حمايت عالي وزارت‌خانه‌هاي علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، تشکيل کارگروه‌هاي تخصصي در وزارت علوم و عقد تفاهم‌نامه با بسياري از سازمان هاي علمي لشگري و کشوري و... از فرصت‌هاي طلايي موجود ما براي ترويج صحيح فرهنگ دفاع مقدس به‌شمار مي‌رود.

سردار‌پيري با يادآوري اين نکته که بعضي از اساتيد در کلاس مداحي مي‌کنند و به صورت علمي مفاهيم دفاع مقدس را به دانشجويان آموزش نمي‌دهند، خاطر‌نشان کرد: اين اساتيد با بيان مباحث تکراري در کلاس، سخنراني و اغراق در شرح وقايع دفاع مقدس و قرار دادن نمره به عنوان ملاک در حقيقت دانشجو را از اين فرهنگ دور مي‌کنند.

وي با اشاره به اينکه بيش از 70 درصد اساتيد دانشگاه نظامي هستند، گفت: برخي اساتيد با بي‌انضباطي در اين کلاس اهميت درس دفاع مقدس را در ديد دانشجويان کم‌رنگ مي‌کنند در حالي‌ که آنها بايد با ظاهري آراسته و نظم در کلاس حاضر شوند چون آنها بايد براي انتقال صحيح فرهنگ دفاع مقدس، نماد شهدا در دانشگاه‌ها باشند.

رئيس پژوهشگاه دفاع مقدس استفاده از ابزارهاي آموزشي در کلاس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را شيوه‌اي مفيد براي انتقال مفاهيم دانست و ادامه داد: با ارائه پاسخ‌هاي مستند و عقلاني به اندازه‌اي مي توان دانشجويان را توجيه کرد که خود به پرسش‌گري در اين زمينه بپردازند وشناخت اين فرهنگ را از دغدغه‌هاي خود محسوب کنند.

وي رعايت اعتدال در مقوله امتحان درس دفاع مقدس، استفاده از منابع مستند، دعوت از افراد تاثير‌گذاري چون جانبازان و آزادگان را از راهکارهاي ديگر ترويج صحيح فرهنگ دفاع مقدس ارزيابي کرد و افزود: اساتيد دانشگاه بايد با ايجاد امکان بازديد دانشجويان از موزه‌هاي دفاع مقدس و مناطق عملياتي، فرصت انديشيدن در رابطه با فرهنگ دفاع مقدس را براي آنان فراهم کنند.

سردار پيري در ادامه تصريح کرد: جوانان ما اگر بدانند که در صورتي‌ که در شروع جنگ تحميلي از کشور دفاع نمي‌کرديم و آن را به دست دشمن مي‌سپرديم، امروز نمي‌توانستيم اينچنين با اقتدار به قله‌هاي بلند پيشرفت دست يابيم،  هميشه به ياد خواهند داشت که ايستادگي ايران اسلامي به تنهايي در برابر جهان استکبار در حالي‌که حتي يک وجب از خاک آن به دست دشمنان نيفتاده تا چه حد ارزشمند است.

وي در پايان با اشاره به تدوين مصوبه‌اي در قانون پنجم خاطر‌نشان کرد: از فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان بالاي 50 درصد و جانبازان و آزادگاني که داراي مدرک دکتراي رسمي هستند، مي‌توانند با شرکت در فراخوان 20 شهريور ماه بدون آزمون علمي به طور قطعي در دانشگاههاي رسمي جذب شوند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار