سینمای دفاع مقدس جایگاه ارزشمند دارد و بخش مهمی از دستاوردهای سینمای ما به موضوعات دفاع مقدس برمی گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین مسافر آستانه مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی و مشاور معان هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس که قرار است از 3 تا 7 مهر در استان کرمان و همزمان در 64 منطقه مرزی و 9 کشور جهان برگزار شود در گفتگویی با تاکید بر این که قطعا تئاتر و سینما از لحاظ فرهنگی  در یک راستا باید حرکت بکنند و این دو هنر می توانند در کنارهم  به شناخت بزنگاه های نمایشی به هم کمک کنند ادامه داد: تئاتر به دلیل اینکه محل تولید اندیشه است قطعا می تواند پایه ریز تولید ایده برای سینمای دفاع مقدس باشد.
وی گفت: علیرغم اینکه سینما و تئاتر تفاوت های زیادی به لحاظ  پرداخت و اجرایی شدن دارند اما به لحاظ  تفکر واندیشه بسیار به هم نزدیک هستند هرچند مدیوم سینما با فراق بال بیشتر و دست بازتری می تواند به این موضوعات بپردازد و تئاتر هم به لحاظ شرایط خاص خودش می تواند  نگاه های خاصی را بپروراند.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینما با موضوع دفاع مقدس در مقاطعی،  تولیدات ارزشمندی  را خلق کرده است خاطر نشان ساخت: ولی امروز بسیاری از موضوعات مهم دفاع مقدس مغفول مانده  و الان بعد از موضوعات تهییجی  و تبلیغی  باید تفکرات و اتفاقات  مهم جنگ دست مایه  سینماگران و هنرمندان کشور قرار گیرد.
وی اضافه کرد: سینماگران ما با تعمق وتحلیل بیشتر نسبت به وقایع  و حتی، شناخت بیشتر نسبت به شخصیت های دوران دفاع مقدس بپردازند و در کنار آن، امیدواریم با حمایت مسئولین  آثار ماندگارتری را خلق بکنند.
وی معتقد است مشکل اصلی ما هم در تئاتر و هم در سینما متن است و نویسندگان ما می بایستی خارج از اینکه  اثرشان به مرحله تولید می رسد باید حمایت های ویژه ای از نویسندگانی که دغدغه دفاع مقدسی دارند شود. اینکه یک فیلم نامه نویس در یک زمان محدود یک متن را می نویسد زمان مطالعات، تحقیق و پیش تولید با مشکلاتی روبه رو خواهد شد که صرفا با هزینه ای که پرداخت می شود قطعا در زمان محدود تولید مطلوبی را به همراه نخواهد داشت و نویسنده  باید خارج از هزینه های تولید مورد حمایت قرار گیرد تا اثری مطلوب را خلق کند.
به اعتقاد این کارگردان صاحب نام تئاتر کشور جشنواره فیلم مقاومت مهمترین رخدادی است که می تواند سینمای دفاع مقدس را زنده واحیا نگه دارد. این جشنواره می تواند انگیزه خوب تولید کردن را بالا ببرد و نمی شود توقع داشت چون جشنواره برگزار می شود باید تمام آثار درخشان باشند و رسالت جشنواره همین است که با ارزیابی های تخصصی تولیدات برتر را به جامعه و مخاطب معرفی کند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من اگر این جشنواره نبود شاید ما به همین اندازه هم شاهد آثار مطلوب نبودیم.
مسافر آستانه اظهار داشت: اگر نگاهمان را  در حوزه دفاع مقدس و سینما که به مقاومت و رخداد های  هشت ساله ملت ایران می پردازد و مسلما، به بخش مهمی از تاریخ را به خود معطوف می کند تاثیر بسیاری در آینده دارد اما فرهنگ مقاوت که فراتر از  جنگ و دفاع مقدس است را نیز، می توانیم گسترش دهیم و فرهنگ مقاومت اتفاقی است که در دل آن  بیداری اسلامی رشد کرده  و شکل گرفته و هرگونه مقابله حق علیه باطل در هر شکلی  می تواند به آزادی خواهی ملت ها کمک کند. سینماگران ما در راستای همین اتفاقات  می توانند آثار خوبی تولید کنند و روابط بین المللی را گسترش دهند.
وی معتقد است آقای محمد خراعی در طی سال های گذشته ثابت کرده که انگیزه بالای در خصوص برگزاری جشنواره ها به ویژه جشنواره های موضوعی دارد و این امر باعث می شود که انتظار داشته باشیم که این دوره جشنواره فیلم مقاومت تاثیرگذارتر و پر رونق تر از ادوار گذشته باشد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار