مديرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: عليرغم دستاوردهاي با ارزش و پيشرفت هاي بي نظير در حوزه ict كه حاصل شده اما به دليل نقش و اهميت كليدي نفت در ict هنوز اين حوزه بكر و ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، موسي سوري در مراسم نخستين كنفرانس و نمايشگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنايع نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي با بيان اين مطلب گفت: عليرغم دستاوردهاي با ارزش و پيشرفت هاي بي نظير در حوزه ict كه حاصل شده اما به دليل نقش و اهميت كليدي نفت در ict هنوز اين حوزه بكر و ناشناخته مانده است.

وي تصريح كرد: در سطح كلان و خرد ict نقش بسيار مهم در تحقق اهداف سازماني و ملي و ارتقاي زنجيره ارزش سازماني دارد و در نهايت ict با مديريت نقش مهمي در ارزش افزوده و ثروت آفريني ايجاد مي كند.

سوري اظهار داشت: پروژه هاي صنعت نفت و گاز پارس جنوبي اصولا با علم مديريت يكپارچگي و به كارگيري و برنامه ريزي اصولي و منابع انساني و مالي توانسته به پيشرفت هايي دست پيدا كند كه اين اقدام مستلزم پيش بيني تحت عنوان تصميم گيري است و اين تصميم گيري چنانچه مبتني بر اطلاعات صحيح و به روز باشد هزينه و زمان اجرا را كاهش مي دهد.

سوري گفت: فاوا نقش بسيار مهمي در مديريت مثلث پروژه ها و كاهش زمان، هزينه و بهبود كيفيت دارد.

وي تاكيد كرد: صنعت نفت دو نقش كليدي را در اقتصاد كشور بازي مي كند از يك سو تامين منابع مالي ارزي و ريالي و از سويي ديگر تامين بخش عمده اي از ارز مورد نياز براي اجراي پروژه هاي عمراني در توسعه اقتصادي ايفا مي كند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبي ادامه داد: حجم سرمايه گذاري در برنامه پنجم توسعه براي شركت ملي نفت 200 ميليارد دلار و در حوزه پتروشيمي، گاز و پالايش حدود 70 الي 150 ميليارد دلار پيش بيني شده و كليه فازهايي كه در پارس جنوبي اجرا مي شود حدود 68 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است.

وي ادامه داد‌: توليد و درآمد ناخالص پارس جنوبي امروز از 10 فاز در حال بهره برداري، 280 ميليون مترمكعب گاز و با بهره برداري از توليد 19 فاز در حال اجرا طبق برنامه 800 ميليون مترمكعب خواهد بود.

وي تاكيد كرد: اگر نفت خام را بشكه اي 50 دلار در نظر بگيريم درآمد پارس جنوبي در پايان طرح ها بالغ بر 120 ميليارد دلار در سال خواهد بود و با فرض بر اينكه اگر بشكه اي 100 دلار محاسبه شود درآمد كشور 240 ميليارد دلار جهش پيدا مي كند و با اين اوضاع سطح زندگي مردم در كشور بهبود مي يابد.

وي اظهار داشت: براي رسيدن به چشم انداز توسعه بايد برنامه ريزي اصولي در كشور تدوين شود تا بتوانيم زمينه را براي توسعه صنعت نفت در كشور فراهم كنيم از آنجا كه نفت جايگاه اول را در اقتصاد و پتروشيمي جايگاه دوم و گاز جايگاه سوم را در سطح منطقه دارد.

سوري عدم دسترسي به اطلاعات دقيق از وضعيت منابع، تاخير در تامين كالا و اجراي پروژه ها،‌ ظهور محدوديت هاي جديد در پروژه ها، فقدان فضاي رقابتي و ضعف فرهنگ رقابت پذيري، توسعه نيافتگي شايستگي هاي مديريت پروژه متناسب با نياز پروژه هاي بزرگ، تامين مالي نقدينگي و انتقال ارز را از چالش هاي مهم در شركت نفت و گاز پارس جنوبي برشمرد.

سوري گفت: توانمندسازي از طريق تامين تكنيك و ابزار خودكار و نيمه خودكار، تحليل و كنترل خودكار و نيمه خودكار، ايجاد بستر تعاون و اشتراك اطلاعات و دانش بين دست اندركاران پروژه ها، كاهش زمان و هزينه دسترسي به اطلاعات به روز و مورد نياز تاثير چشمگيري در حوزه فناوري اطلاعات و فاوا دارد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبي تاكيد كرد: جمع آوري و مستندسازي،‌ نيازمندي ها، مدلسازي و انجام شكست كار، تعريف محدوديت بررسي ها مي تواند در حوزه فاوا ما را به پيشرفت هايي ارزشمند نزديك تر كند.

وي خاطرنشان كرد: در حوزه جنگ نرم كه دشمن عليه كشور ما انجام مي دهد خوشبختانه با دانشي كه جوانان كشورمان دارند بسياري از توصيه هاي آن را از جمله هك كردن سيستم اينترنتي و اختلال در مديريت را برملا كرده و توانسته اند با توانمندي هاي خودشان در جهت توسعه دانش بومي حركت كنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار