شالازيون، تورمي كيستي در پلك ميباشد كه در اثر التهاب مزمن يكي از غده هاي كوچك توليدكننده چربي (غدد ميبومين) كه در پلك هاي بالا و پايين قرار دارند به وجود مي آيد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛شالازيون معمولاً يك واكنش التهابي در برابر ترشحات چربي به‌دام افتاده ميباشد و باكتري در ايجاد آن نقشي ندارد, هرچند ممكن است شالازيون به طور ثانويه دچار عفونت باكتريايي بشود. شالازيون در مقايسه با گل‌مژه، دورتر از لبه پلك روي مي دهد (گرچه مي توان تورم تدريجي را در نزديكي لبه پلك حس كرد) و نوك آن بيش تر به سمت داخل يا به طرف بيني است. شالازيون گاهي مي تواند باعث تورم ناگهاني كامل پلك گردد.

شالازيون گاهي با گل مژه كه آن هم تورمي در پلك است، اشتباه گرفته مي شود. گل مژه عفونت التهابي حاد فوليكول مژه است كه تورم قرمزرنگي را در نزديكي لبه پلك ايجاد مي‌كند. گل مژه به طور معمول طي حدود يك هفته بهبود مي يابد.

علائم و نشانه ها :

· توده ای برجسته و متورم در پلک بالا یا پایین

· معمولا بدون درد است گرچه ممکن است حساس باشد

· اگر درشت باشد و روی کره چشم فشار بیاورد ،· می تواند باعث آستیگماتیسم و تاری دید شود.


اولین قدم درمان، کمپرس گرم است. حوله ای را در آب گرم مرطوب کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پلکتان بگذارید. سپس پلکتان را به آرامی ماساژ دهید تا چربی سفت شده در داخل مجرای غده چربی بیرون آمده و مجرا باز شود و چرک و چربی تخلیه شود. این کار را روزی 4 بار تکرار کنید. این عمل باعث کاهش تورم و احساس راحتی خواهد شد. ممکن است پزشک پماد یا قطره آنتی بیوتیک تجویز کند.

نکته: اگر مستعد شالازیون هستید، تمیز نگهداشتن لبه پلکها ممکن است از عود آن جلوگیری کند. می توانید با آب گرم و شامپو بچه رقیق شده لبه پلکهایتان را شستشو دهید. لبه بیرونی پلکهایتان را حداقل روزی یک بار ماساژ داده و تمیز کنید. همچنین توصیه می شود که دست هایتان را تمیز نگهدارید و از آرایش لبه پلکها خودداری کنید./ح
برچسب ها: شالازیون ، پلک ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۴:۵۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
من عمل هم کرده ام ولی هنوز باقی ست چکارباید بکنم؟؟ ممنون
آخرین اخبار