فاصله گذاري بين حاملگي ها گام مهمي در راه تامين سلامت مادر و كودك است و آنچه سلامت مادر و كودك را تحت تاثير جدي قرار مي دهد حاملگي هاي متعدد و با فاصله كم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازوب دا، كارشناس امور جمعيت و تنظيم خانواده مرکز بهداشت استان يزد با بيان اين مطلب که فاصله كم بين حاملگي‌ها باعث افزايش خطر مرگ نوزادان مي‌شود، اظهارداشت: اين مهم همچنين باعث افزايش عوارض مانند مرگ نوزادي و كاهش وزن نوزاد مي‌شود.
پروين كرباسيان با اشاره به "بررسي ارتباط حاملگي‌ها و برخي عوارض شايع در حاملگي مانند عقب ماندگي رشد داخل رحمي» تصريح کرد: در بررسي ۶۶۶ زن باردار كه جهت زايمان دوم به مراكز مراجعه كرده بودند، نشان داد: احتمال مرگ در شيرخواراني كه با فاصله كمتر از دو سال به دنيا مي‌آيند دو برابر كودكاني است كه با فاصله ۲ تا ۴ سال متولد مي‌شوند.
اين کارشناس ادامه داد: همچنين فاصله كوتاه بين حاملگي‌ها با افزايش خطراتي همچون وزن كم هنگام تولد، مرده‌زايي و مرگ نوزادي، خطر مرگ مادر، كم خوني مادر و خونريزي سه ماهه بارداري همراه است چرا كه مادر فرصت بازيابي سلامت به طور كامل را نداشته است.اين مسائل باعث شده تا امروز بسياري از كشورهاي جهان از جمله ايران استراتژي‌هاي فاصله‌گذاري مناسب بين تولد‌ها را قبول كرده و آن را جزء برنامه ملي و بهداشتي خود قرار دهند.
وي افزود: اگرحاملگي ها با فاصله كمتر از 2 سال باشد علاوه بر اينكه امكان بروز عوارض مرگ و مير نوزاد، تولد نوزاد با وزن كم را افزايش مي دهد احتمال ‌زايمان زودرس قبل از پايان 9 ماه حاملگي، بروز كم خوني در كودك، تحليل ذخاير بدني مادر (آهن و كلسيم) سوء تغذيه كودك بعد از تولد، افزايش بيماري هاي عفوني در كودك و كاهش هوش و عقب ماندگي درسي نيز در بر دارد.
پروين كرباسيان ادامه داد: فرزنداني كه پشت سر هم و با فاصله كم متولد مي شوند از حمايت هاي مراقبتي و عاطفي والدين به ويژه مادر به دليل مشغله بسيار محروم مي مانند بنابراين از سلامت، بهداشت عمومي، تغذيه و تحصيلات و ... بهره كمتري خواهند برد.
اين کارشناس افزود: حاملگي مجدد با فاصله کم مخصوصا براي مادري که کودک شير خوار دارد خوب نيست و فاصله گذاري مناسب بين فرزندان و داشتن فرزند کمتر در تامين سلامت مادر و شير دهي موفق او بسيار موثر است. حتي مادراني که تغذيه مناسب ندارند مي توانند شيردهي موفقي داشته باشند./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار