نشریه فوربس در مطلبی در این خصوص که آیا تحریم‌ها بر علیه ایران کارساز گشته است یا خیر، به این امر اشاره کرده است که ایران توانسته تا حد زیادی از بار تحریم‌ها بکاهد. این مطلب دعاوی جالبی در خصوص نحوه دور زدن تحریم‌ها توسط ایران مطرح کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،در مطلب نشریه فوربس، که لحن تند و گلایه مندانه دارد و گویا از اینکه ایران توانسته است تا حد زیادی تحریم‌ها نفتی را دور بزند چندان راضی و خشنود نیست، نویسنده مستقیماً به اجلاس سران عدم تعهد در تهران اشاره می‌کند و آن را اجلاس کشورهای خائن می‌نامد.

نویسنده با اشاره به شرکت کنندگان در اجلاس نوشته است: در میان مقامات شرکت کننده، افرادی همچون، هوگو چاوز، رابرت موگابه، کیم یانگ نم از کره شمالی و حتی عمر البشیر بودند. سپس مستقیماً وبا لحنی توهین آمیز اشاره می‌کند: هیچ کدام از این مردک ها اصلان نگران این نیستند که آیا ایران سلاح اتمی دارد یا خیر، و هیچ کدام کوچک‌ترین توجهی به این مسئله ندارند که تحریم‌های مالی و نفتی اروپا و آمریکا از اول جولای بر علیه ایران به اجرا در آمده. نویسنده سپس به سخنان چندی پیش رستم قاسمی اشاره می‌کند که گفته بود: 50 درصد از بازار جهانی در دستان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

این مطلب سپس اشاره می‌کند که تحریم‌های مالی و نفتی علیه ایران نتوانسته است جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و می‌گوید: بی هیچ شکی این تحریم‌ها مشکلاتی بر سر راه ایران برای فروش و انتقال درآمد نفت به داخل ایجاد کرده است و منجر به کاهش صادرات نفت ایران شده است. اما در ماه آگوست یک اتفاق جالب رویداد: صادرات نفت ایران مجدداً دراین ماه به 2 میلیون بشکه در روز بازگشت.

نویسنده اشاره می‌کند، به هر حال کشورهای بسیاری همانند شرکت کنندگان در اجلاس تهران وجود دارند که علیرغم تحریم‌ها به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند و این امر نه تنها به دلیل نیاز بلکه به دلیل رقابت نیز هست.

این مطلب در ادامه به اشارات رستم قاسمی در خصوص وجود راه‌های بسیار برای فروش تحریم‌ها پرداخته و می‌گوید: علیرغم تحریم بیمه‌ای، خریداران نفت ایران میدانند که نفت چه کسی را می‌خرند! اکنون ایران بیمه یک میلیارد دلاری برای صادرات نفت به چین، هند و کره جنوبی ارائه می‌کند.

در این میان ایران از خدعه‌های دیگری نیز بهره می‌برد از جمله به نظر می‌رسد که ایران نفت را از طریق خط آهن یا تانکر نفت کش و از مسیر ارمنستان به گرجستان انتقال داده و از آنجا در نفت کش‌ها بارگیری می‌کند و به این ترتیب اصلیت کشور صادر کننده نفت را پنهان می‌سازد.

همچنین این مطلب می‌نویسد که: این کار را با نفت کش‌ها نیز می‌توان انجام داد. شنیده شده که نفت کش‌های عراقی 75 درصد ظرفیت خود را با نفت عراق و مابقی را با نفت ایران بارگیری می‌کنند، و هرچند نفت تولید از هر میدان نفتی خواص شیمیایی خود را دارد، اما برخی از میادین به حدی خواص نفت تولید نزدیکی دارند که اساساً هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

نویسنده ادامه می‌دهد، همچنین بهای تخفیفی مناسب، می‌تواند بسیاری از تجار خرد را متوجه سازد و انتقال درآمد به شکل‌هایی مستقیم مشکل نقل و انتقال بانکی را نیز حل و فصل کرده. نکته در اینجا است که اگر تجار خارج از آمریکا و اروپا، دستشان به نفت تخفیفی ایران برسد، برای سود خودشان هم که شده خریدار آن را پیدا خواهند کرد.

نویسنده پس از اشاره به این موارد در جمله‌ای عجیب می‌گوید: اگر تحریم‌ها همراه با محاصره دریایی ایران از سوی ایالات متحده نباشد، یک طرح کاملاً شکست خورده است. زیرا نه تنها ایران می‌تواند نفت خود را به فروش برساند، بلکه عدم اطمینان از میان عرضه در بازار جهانی نیز در شرایط رکود اقتصادی بهای نفت را همچنان بالای 100 دلار حفظ خواهد کرد که به معنی حفظ وضع موجود برای ایران خواهد بود که افزایش بهای نفت، جبران تخفیف آن را خواهد کرد.

به گزارش تابناک، اخیراً مجموعه گزارشات و تحلیل‌هایی که پیرامون عملکرد تحریم‌ها در قبال ایران در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود بسیار زیاد شده. به خصوص پس از گزارشات در ماه آگوست که نشان داد میزان فروش نفت ایران به مشتریان آسیایی به مشابه قبل از تحریم‌ها نزدیک شده.

این در حالی است که اخیراً ایالات متحده فشارهای زیادی را بر کشورها و مؤسس‌ها مالی برای قطع همکاری با ایران وارد آورده است. محمود احمدی نژاد هفته گذشته اعلام کرد که تحریم‌ها منجر به بروز مشکلاتی در فروش و صادرات نفت شده است و گفت: اما ما نفتی را در اختیار داریم که دنیا به آن نیازمند است.

منبع: تابناک
برچسب ها: تحریم ، ایران ، دور زدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.