
طهماسب صلح جو منتقد سينما در خصوص بيست و نهمين جشنواره بينالمللي فيلم كوتاه تهران به خبرنگار حوزه سينماباشگاه خبرنگاران گفت: برگزاري اين جشنواره هميشه به فيلم كوتاه كمك كرده و بدون اين جشنواره آثار جايي را براي ارزيابي و نمايش پيدا نميكنند.
وي در ادامه گفت: برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تشويقي براي فيلمسازان جوان و سازنده هاي آن بوده كه در فضايي تواناييهاي خود را به نمايش ميگذارند.
اين منتقد در خصوص تاثيرگذاري جشنواره بر رشد كيفي كار فيلمسازان افزود: تاثير جشنواره بيشتر كيفي بوده و فيلمي كه در جشنواره بعنوان اثر برتر انتخاب ميشود خود معيار و ملاكي براي فيلمسازان بوده كه بدانندارزشهاي كيفي در سينماي ايران در چه سطحي قرار دارد.
صلح جودر خصوص تبليغات كم جشنواره اظهار داشت: متاسفانه بيشترين بودجه و هزينه براي جشنوارههاي فيلم بلند بوده و فيلمهاي كوتاه كه پايه و اصل سينما است هزينه كمتري براي آن صرف ميشود.
وي ادامه داد: فيلم كوتاه فرزند سينما نبوده بلكه حكم پدر سينما را دارد و اولين فيلمهايي كه توليد و ساخته شد فيلم كوتاه بود، سينما فعاليت خود را با فيلم كوتاه آغاز كرده است.
اين منتقد تصريح كرد: تحولات ساختاري و كيفي از فيلم كوتاه صورت گرفته با اين همه ارزشي كه فيلم كوتاه دارد متاسفانه سياستگزاران سينما بيشترين توجه را به فيلم بلند دارند و به فيلم كوتاه كمتر بها ميدهند.
صلح جو اظهار داشت: راهكار جدي كه براي تبليغات فيلم كوتاه بايد انجام داد در وهله اول اين است كه به آن توجه كرد و ارزش فيلم كوتاه را به جاي بياورند زيرا فيلم كوتاه طفيلي سينما نيست.
وي ادامه داد: خيلي از تهيهكنندگان و فيلمسازان تصور ميكنند كه چون اسم آن كوتاه بوده بيارزش است در صورتي كه اينطور نيست و بايد تعريفي درست و سنجيده از فيلم كوتاه صورت بگيرد.
اين منتقد افزود: مخاطب عام كمتر به ديدن فيلم كوتاه ميرود زيرا اين آثار كمتر از رسانههاي مختلف از جمله سالن سينما به نمايش گذاشته ميشود.
صلح جو عنوان كرد: سينما وابستگي به اقتصاد دارد و بيشترين بودجه صرف جشنواره فيلم بلند ميشود واگر در صدي هم به فيلم كوتاه اختصاص يابد شكوفاتر ميشود.
وي در خصوص سطح كيفي فيلمهاي كوتاه جشنواره بيان كرد: سطح كيفي فيلمهاي كوتاه خوب بوده و با توجه به اينكه فيلمسازان امكانات و محدوديتهايي را در اختيار دارند.
اين منتقد ادامه داد: با وجود سرمايه اندك كه به فيلمسازان اختصاص داده ميشود اما در بين آثار آنها فيلمهايي وجود دارد كه بسيار درخشان بوده و از حد انتظار و سطح توانايي تكنيكي سينماي ايران فراتر است.
صلح جو اظهار داشت: در فيلم كوتاه جاذبههاي تكنيكي و اجرايي وجود داشته كه در فيلم بلند به آن توجه نشده است.
اين منتقد در خصوص استقبال از جشنواره فيلم كوتاه گفت: از اين جشنواره بيشتر سازنده فيلم كوتاه و دانشجويان سينما استقبال ميكنند.
وي عنوان كرد: متاسفانه استقبال بخش حرفهاي سينما از جشنواره فيلم كوتاه كم بوده و زماني كه آنها فيلمهايي به غير از آثار خودشان را نميبينند، موضوع جديدي را هم كشف نميكنند و سينماي ايران درجا ميزند.
صلح جو خاطر نشان كرد: سينماگران بايد روحيه كشف و جستجو را در سينماي حرفهاي قويتر كنند./ص