ماه و خوشه ستاره اي باز پروين شامگاه امشب هفدهم شهريور ماه سالجاري با هم مقارنه اي زيبا را به نمايش خواهند گذاشت.

فاطمه خراساني، مسئول علمي مركز علوم و ستاره شناسي تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: خوشه پروين به طور معمول فقط هفت ستاره از بیش از دویست ستاره شناخته شده آن، با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند كه به همين دليل به آن هفت خواهر نيز مي گويند و در صورت فلکی خرس بزرگ( دب اکبر) در مقابل ستارگان هفت برادر معروف قرار گرفته است.

وي افزود : اين خوشه ستاره اي در فاصله 5/4 سال نوري از زمين واقع شده  كه قدر آن 4/1 درجه با مساحتي حدود 120دقيقه مربع مي باشد و صدها ستاره را در خود جاي داده و به وسيله آن مي توان صورت فلكي گاو را كه نزديك آن قرار دارد پيدا كنيم.

خراساني گفت:ماه يگانه قمر زمين كه باعث به‌وجود آمدن جزر و مد آب‌های کره زمین می‌شود گرانش آن نيز موجب با ثبات ماندن محور گردش زمین به‌دور خود مي شود که در صورت عدم وجود ماه، انحراف محوری زمین مرتبا تغییر می‌کرد و این امر باعث آشفته شدن آب و هوا و فصل‌ها در زمین مي گشت.

وي اظهار داشت:ساعت 23:30امشب ماه در فاصله 2/4 درجه اي جنوب خوشه ستاره اي باز پروين قرار مي گيرد و با فاصله 105 درجه اي از خورشيد آسمان صبح به مقارنه مي ايستند كه اين مقارنه با چشم غيرمسلح در قسمت شرق و شمال شرقي آسمان نقابل رويت است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار