اسناد جديدي از همکاري هاي دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا و انگليس با ديکتاتور سابق ليبي فاش شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، شواهد و مستندات بيشتري درباره همکاري آمريکا و انگليس با معمر قذافي ديکتاتور سابق ليبي منتشر شده است.
ديده بان حقوق بشر که از اصلي ترين سازمانهاي فعال در زمينه دفاع از حقوق بشر در سطح بين المللي است ، به شواهد مستدلي درباره نقش کشورهاي غربي در شکنجه مخالفان قذافي دست پيدا کرده است.
براساس گزارش ديده بان حقوق بشر ، موارد جديدي از شکنجه با استفاده از شيوه غرق مصنوعي را پيدا کرده است که نيروهاي سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا) درباره مخالفان قذافي به اجرا درمي آورند. اين اسناد که پس از فروپاشي رژيم قذافي و در تحقيقات اخير به دست آمده است نشان دهنده همکاري هاي مستمر ليبي در دوران حکومت قذافي با دستگاههاي اطلاعاتي غربي است.
در شيوه غرق مصنوعي ،روي سر و صورت فردي که شکنجه مي شود يک حوله گذاشته مي شود و آنقدر روي سرش آب ريخته مي شود که او احساس کند در حال غرق شدن است و از اين طريق از افراد اعتراف گرفته مي شود.
"لورا پيتر" از مسئولان ديده بان حقوق بشر در اين خصوص گفت: شواهد و مستنداتي وجود دارد دال بر اينکه آمريکا و انگليس در شکنجه مخالفان حکومت قذافي با استفاده از شيوه غرق مصنوعي فعاليت داشته اند.
اين شواهد گوياي همکاري سازمان سيا و سازمان ام آي6(دستگاه اطلاعات خارجي انگليس) و دستگاه اطلاعاتي ليبي در دوران قذافي است. اسناد مربوط به اين ارتباطها وجود دارد و همين اسناد به صراحت و به گونه اي مستدل نشان مي دهد آمريکا وانگليس به حکومت قذافي در بازداشت و ربودن مخالفان قذافي و شکنجه آنها کمک کرده اند.
ديده بان حقوق بشر اعلام کرده است سابقه اين همکاري ها به سال 2003 بازمي گردد يعني زمانيکه معمر قذافي موافقت کرد از برنامه جنگ افزارهاي کشتار جمعي اش دست بکشد. اين براي نخستين بار نيست که چنين اسنادي در ليبي کشف و منتشر مي شود. چندي پيش هم يکي از شهروندان ليبيايي شکايت نامه اي را عليه جک استراو وزير امورخارجه سابق انگليس مطرح کرد که در اين شکايت نامه گفته شده بود به استناد شواهد در دسترسن اين شهروند ليبايي، اين مقام انگليسي در شکنجه مخالفان ليبيايي دست داشته است.
برچسب ها: آمریکا ، انگلیس ، قذافی ، لیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار