برخی پیامبران زنده را چهارتن میدانند: حضرت عیسی، خضر، الیاس و ادریس(علیهم‏السلام).

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج
1ـ درباره زنده بودن حضرت عیسی؛ قرآن میفرماید: «آنها هرگز مسیح را نکشتند و نه به دار آویختند؛ لیکن امر بر آنان مشتبه شد و کسانی که درباره او اختلاف کردند قطعا در مورد آن دچار شک شده‏اند و هیچ یک علمی بدان ندارند جز آن که از گمان پیروی میکنند و یقینااو را نکشتند؛ بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خدا توانا و حکیم است. و از اهل کتاب کسی نیست مگر آنکه پیش از مرگ او به او ایمان میآورد»(نساء (4)، آیات 157 ـ 159.).

قسمت اولیه این آیات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوی آسمان دارد و قسمت اخیر ـطبق این تفسیر که ضمیر «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عیسی باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت میکند.

البته قسمت اخیر آیه، دو معنا شده است: یکم: قبل از مرگ اهل کتاب، پرده‏ها از جلوی چشمان آنان کنار میرود و حقایق را میبینند پس منکران حضرت عیسی به او ایمان می آورند و مسیحیانی که او را خدا میپنداشتند، به اشتباه خود پیمیبرند.

2: اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) ایمان میآورند و منکران او، نبوتش را قبول می کنند و مسیحیان دست از ادعای الوهیت مسیح و انکار پیامبر آخرالزمان برمی دارند و این ـ هنگامی است که مسیح، طبق روایات اسلامی در موقع ظهور حضرت مهدی برمیدارند از آسمانفرود میآید و پشت سر حضرت مهدی نماز میگزارد. یهود و نصارا نیز او را می بینند و به حضرت مهدی(عج) ایمان میآورند. روایاتی در علایم ظهور حضرت آمده که این موضوع را تأیید می کنند. (بحارالانوار، ج 2، صص 181 و 191 و192)
اهل سنت هم روایتی نقل کرده‏اند که معنای آن این است چگونه خواهید بود هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل گردد؛ در حالی که امام شما از خود شما است. (مسند احمد، صحیح بخاری و مسلم و سنن بیهقی؛ طبقنقل تفسیر نمونه، ج 4، ص 205)


همچنین از برخی روایات ـکه در مجامع روایی شیعه و سنی آمده زنده بودن حضرت عیسی استفاده میشود؛ از جمله امام باقر(ع) میفرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست... و اما سنتی که از عیسی دارد، این که گفته میشود او مرده است در حالی کهنمرده و زنده است. (بحارالانوار، ج 14، ص 238)
زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده میشود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج 51، ص 291) راجع به حضرت الیاس هم روایاتی وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان میکند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایی این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص 16)
و اما راجع به حضرت ادریس در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه واذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا (مریم (19)، آیه 56 و 57)... بالا بردیم ادریس را به مکانی بلند» میگوید: یعنی عالی و بلند مرتبه و گفته شده که بالا برده شد به آسمان چهارم.

اما درباره اینکه «الیاس تلفیقی از ایلیا و جرجیس باشد» مستندی نیافتیم.
البته مرحوم مجلسی دو روایت نقل کرده که در آن سخن از ایلیا آمده و بعد فرموده است: بعید نیست که ایلیا همان الیاس باشد، به جهت تشابه دو اسم و سرگذشت این دو. (بحارالانوار، ج 13، ص 400)/س
 
برچسب ها: قرآن ، پیامبران ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.