یکی از اساتید دانشگاه های استان گلستان با اشاره به حق تکوینی و تشریعی گفت: انسان وظیفه دارد دین حق را با معیار عقل انتخاب کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، محمد حکیمی، یکی از اساتید دانشگاه های استان گلستان عصر روز گذشته در نشست "دینداری حق است یا تکلیف؟" که توسط مرکز آموزش علوم قرآنی موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و در تالار اندیشه این موسسه برگزار شد، گفت: در حق تکوینی انسان با استفاده از عقل و اراده خود می تواند دین را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه انسان به واسطه اختیار قدرت تغییر دین را دارد، خاطرنشان کرد: انسان زورپذیر نیست و دین را هم نمی توان با زور به قلب انسان راه داد.

به گفته حکیمی، انسان در مقام عقل، فهم و ایمان آزاد است و حق انتخاب دارد.

وی با اشاره به حق تشریعی نیز گفت: براساس حق تشریعی انسان وظیفه دارد دین حق را با دلایل عقلی انتخاب و با گرایش قلبی به آن اعتقاد بورزد.

حکیمی با بیان اینکه هر دینی خود را حق می داند و با تحقیق باید اصول دین حق را انتخاب کرد، افزود: ما موظفیم دین حق را با استدلال انتخاب کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حق همیشه با تکلیف همراه است، بنابراین دینداری هم حق و هم تکلیف است، انسان از یک سو تکلیف دارد دیندار باشد و از سوی دیگر حق دارد دین خود را آزادانه انتخاب کند.

حکیمی با بیان اینکه گزاره های دینی یا عقل پذیرند یا عقل گریز، اما عقل ستیز نیستند، تصریح کرد: دین الهی ضد عقل نیست و اگر هم عقل قدرت پاسخ به شبهات را نداشته باشد به معنای ضدیت آن با دین نمی باشد.

موسسه فرهنگی میرداماد توسط حضرت آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، تاسیس شده و در امور فرهنگی فعالیت می کند./س

برچسب ها: اسنان ، دین ، حق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.