رئیس جمهور با اشاره به اینکه مستکبران در گذشته هر بلایی که می خواستند بر سر ملتهای آمریکای لاتین می آوردند، گفت: امروز علیرغم آنکه زورگویان بین المللی همه توان خود را برای متوقف کردن امواج استقلال طلبی، عدالت و آزادی خواهی ملل این منطقه به کار گرفته اند، در مقابل جبهه گسترده، مقتدر و مردمی ملتهای آمریکای لاتین عاجز و درمانده شده اند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد در مراسم اعطای نشان عالی جمهوری اسلامی به سفیر سابق جمهوری بولیواری ونزوئلا که با حضور جمعی از سفرای کشورهای همسایه جمهوری اسلامی و منطقه آمریکای لاتین برگزار شد، با بیان اینکه اساس کار در عرصه روابط خارجی نزد جمهوری اسلامی ایران و ملل مستقل، تعمیق دوستی‌ها و گسترش همکاری‌‌ها در راستای استقرار صلح، امنیت و عدالت در جهان است، اظهار داشت: از نگاه جمهوری اسلامی هر یک از سفرا، سفیران صلح، دوستی و برادری در جهان هستند.

وی در ادامه آمریکای لاتین را منطقه‌ای بسیار مهم توصیف کرد و افزود: بسیاری از تحولات مهم جهان در این منطقه به وقوع پیوسته و در آینده نیز رقم خواهد خورد؛ آمریکای لاتین خاستگاه خیزش‌های عمیق انقلابی است که مستکبران با بدترین شیوه‌های ضدانسانی این خیزش‌ها را سرکوب کردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه چندین سال است حرکتی جدید، گسترده و مردمی در منطقه آمریکای لاتین و دریایی کارائیب آغاز شده است، تصریح کرد: حرکت جدید آغاز شده در این منطقه چندین ویژگی دارد که اولین آنها فراگیری و همه‌گیر بودن این حرکت‌هاست و ویژگی بعدی پشتیبانی توده‌های وسیع مردم از این حرکت‌های انقلابی است که در متن هر انتخابات آزادی که در آن منطقه برگزار شده خود را به رخ کشیده است.

وی با بیان اینکه امروز مردم منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب با پشتیبانی از حرکت‌های انقلابی به دنبال تحقق آرمان‌ها انسانی و انقلابی خود هستند، متذکر شد: آقای "هوگو چاوز" در این منطقه در کنار سایر برادران خود حرکتی بزرگ و مؤثر را سازماندهی کرده و در منطقه‌ای که در گذشته‌های نه چندان دور حیات خلوت سردمدار نظام امپریالیسم بود در مقابل همه هیمنه نظام امپریالیستی ایستاده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مستکبران در گذشته هر بلایی که می‌خواستند بر سر ملت‌های آمریکای لاتین می‌آوردند و کودتاها، فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و توطئه‌های مختلف و متعدد را علیه مردم این منطقه سازماندهی و اجرا می‌کردند، خاطرنشان کرد: امروز اما علیرغم آنکه زورگویان بین‌المللی همه توان خود را برای متوقف کردن امواج استقلال‌طلبی، عدالت و آزادی‌خواهی ملل این منطقه به کار گرفته‌اند، ولی در مقابل جبهه گسترده، مقتدر و مردمی ملت‌های آمریکای لاتین عاجز و درمانده شده‌اند.

رئیس‌جمهور نقش "هوگو چاوز" را در شکل‌گیری این حرکت بسیار مؤثر توصیف کرد و گفت: سفیر محترم جمهوری بولیواری ونزوئلا برای پیوند روحیات انقلابی و انسانی منطقه ما و ملت ایران با مردم ونزوئلا و همه انقلابیون آمریکای لاتین تلاش زیادی کرد.

وی تلاش و همکاری مشترک کشورهای مختلف را به مثابه رشته‌هایی دانست که ملت‌های مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد و اضافه کرد: اگر ملت‌ها به یکدیگر پیوند بخورند، دیگر جایی برای حیات و نقش‌آفرینی امپریالیسم باقی نمی‌ماند.

رئیس‌جمهور با تبریک به سفیر ونزوئلا به مناسبت به تصویر کشیدن اعتلای اعتماد و همکاری متقابل بین ایران و این کشور، تأکید کرد: همه ما و دولت‌های ما با هم و در کنار هم قرار داریم و اگر چه در روش‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد، اما همه ملت‌ها و کشورهای ما در اصول طرد سلطه‌گری، یکجانبه‌گرایی، تضییع حقوق ملت‌ها، اشغال‌گری، کشتار و تحقیر ملت‌ها در یک جبهه قرار دارند و عدالت، دوستی، برادری، رفاه و پیشرفت را برای همه ملت‌ها می‌خواهند.

سفیر سابق جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز در این مراسم با بیان اینکه این نشان قدردانی را به نام ملت ونزوئلا دریافت می‌کنم، تصریح کرد: این نشان مؤید همکاری‌های صمیمانه و دوستانه ماست.

وی افزود: چنین نشانی ما را موظف می‌کند، دائم مسئولیتی را که در راستای ایجاد راه‌های همکاری جدید بر عهده داریم، به خود یادآوری کنیم، راه‌هایی که به ایجاد جهانی جدید سرشار از دوستی و همبستگی منتج می‌شود و این همان چیزی است که هدف رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا است و در اجلاس اخیر سران جنبش عدم‌تعهد تحت عنوان صلح پایدار در سایه مشارکت جهانی متبلور شد.

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: ونزوئلا ، سفیر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار