راه اندازي بازار بورس از ديدگاه مسئولان

بازار ارز نياز به انسجام بيشتر دارد/بورس ارز تنها راهكار نيست

كارشناسان و مسئولان نظرات متفاوتي در رابطه با راه اندازي بورس ارز دارند و برخي معتقدند كه راه اندازي اين بورس دست رانت خواران را به هيچ عنوان كوتاه نمي كند بلكه بازار را 3 يا 4 نرخي مي كند برخي ديگر اين بورس را مسكني براي ساماندهي بازار ارز مي دانند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، براساس وعده هايي که داده شده، بورس ارز در کشور نيمه دوم شهريور ماه امسال راه‌اندازی خواهد شد، به طوري كه در يكي دو ماه اخير با جدي شدن راه اندازي بورس ارز كارگروهي به رياست بانك مركزي و همچنين با عضويت سازمان بورس و اوراق بهادار تشكيل شده است.

بنا به گفته علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس اوراق بهادار تهران ، در بورس ارز فعالان بخش هاي مختلف اقتصادي در فضايي كه سفته بازي وجود ندارد و صرفا خريداران و فروشندگان هستند كه ارز خود را عرضه و يا از طريق اين بازار ارز مورد نياز خود را تهيه مي كنند و به این ترتیب امکان خرید و فروش ارز در بورس برای همه فعالان اقتصادی وجود خواهد داشت.

محمد رضا دياني معتقد است که با توجه به اينکه پايه گمرکي همچنان ارز مرجع است در صورتي که در بازار آزاد نرخ ارز به قيمت 2185 تومان رسيده در اين شرايط وارد کنندگان سود بيشتري کسب مي کنند .

وي همچنين اضافه کرده که راه اندازي بورس ارز در سال حمایت از تولید ملی، در شرايطي كه اولين گام بايد ممانعت از ورود كالاهاي مشابه داخلي باشد، متاسفانه بحث بر سر افزايش عرضه ارز مطرح است، چنین اقداماتی به تولیدات داخل ضربه می‌زند.

از طرفي صالح آبادي بر اين باور است که با راه اندازي بورس ارز دست واسطه ها از بازار ارز کوتاه خواهد شد .

در ادامه عليرضا شجاعي، نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت ، راه اندازي بورس ارز را به صلاح کشور نمي داند و اعتقاد دارد که با توجه به شرايط بين‌المللي بحث شفاف‌سازي به صلاح كشور نيست به طوري كه راه‌اندازي بورس ارز سبب ايجاد نرخ سوم يا چهارم ارزي در بازار مي شود .

همچنين محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، در اين باره اظهار داشت با فاصله گرفتن تورم داخلی از تورم خارجی ، ایجاد شکاف ارزی طبیعی خواهد بود، بنابراين باید اجازه داد که عرضه و تقاضا به طور واقعی همدیگر را در بورس پیدا کنند، . ضمن اینکه خرید و فروش ارز برای کسب درآمد از نوسانات قیمتی، از بورس ارز بايستي جدا شود.

بر اساس گفته پاریزی بعد از يك دوره‌ي 10 ساله از سال 80 كه نظام ارزي شناور مديريت‌شده به خوبي در كشور اداره مي‌شد در اواخر سال 89 بازار ارز به دليل مسائل مربوط به معاملات از حالت عادي خارج شد و فاصله نرخ ارز آزاد با نرخ اعلام شده توسط مقامات افزايش پيدا كرد. به‌طوري كه اكنون از هر واكنشي تاثير مي‌پذيرد و در شرایط امروز اين گزینه مطرح است که بگذاریم همین بازار سیاه فعلی به فعالیت خود ادامه دهد و يا برای توقف این رویه راهی جز نظارت بانک مرکزی نیست و دیگر نمی‌توان نرخ ارز را پایین نگه داشت با نرخ دستوري و پايين‌تر ، بازار فرعي حذف نمي‌شود، بنابراين قيمت متناسب با نياز واقعي و قاعده و منطق اقتصادي تعيين مي‌شود.

در شرايطي كه هدف مسئولان حركت به سمت تك نرخي شدن ارز است نرخ مرجع از سوي بانك مركزي 1226 تومان تعيين شده است در صرافي ها و خارج از سيستم رسمي بانكي نرخ ديگري وجود دارد در اين شرايط كارشناسان و مسئولان نظرات متفاوتي در رابطه با راه اندازي بورس ارز دارند آيا راه اندازي بورس ارز از سوي مسئولان مي تواند گره گشاي بازار سرمايه باشد.

برچسب ها: ارز ، بورس ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار