رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست دفاتر اجتماعی وفرهنگی این مرکز با رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: تعدد دستگاه های متولی فرهنگ چالش اصلی حوزه فرهنگ کشور است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی در این نشست ضمن تشریح سر فصل فعالیت های دفاتر اجتماعی و فرهنگی این مرکز و با اشاره به مشکلات فرهنگی در کشور، تعدد دستگاه های متولی فرهنگ و توزیع بودجه میان این دستگاه ها و همچنین عدم پاسخگویی درباره هزینه کرد این بودجه ها را چالش اصلی فرا روی فرهنگ و هنر در کشور دانست.

وی در عین حال گفت: در حوزه فرهنگ کشور برنامه ریزی دقیقی ازسوی این دستگاه های متولی دیده نمی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه به صنعت سینمای کشور اشاره کرد و گفت: با وجود این که ظرفیت های گسترده‌ای برای تولید فیلم های محتوا گرا در کشور وجود دارد، بسیاری از تولیدات سینمای کشورمان به سمت سطحی نگری گرایش پیدا کرده است.

وی یکی دیگر از نشانه های اعتلای فرهنگی را فراگیر شدن فرهنگ مطالعه در کشور عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای مترقی دنیا از کمترین فرصت های فراغت برای مطالعه کتاب و روزنامه استفاده می شود.

جلالی مرکز پژوهش های مجلس را به عنوان نهادی تصمیم ساز برای موضوعات فرهنگی در کشور قلمداد کرد و گفت: امروزه باید با توجه به اهمیت خاص موضوعات فرهنگی، در پی این باشیم که چگونه می توانیم خلاء‌های ساماندهی فرهنگ در کشور را پر کنیم.

***جنگ امروز در دنیا جنگ تصویر است

حجت الله ایوبی، رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه مرکز پژو هش های مجلس شورای اسلامی و انعکاس فوری نتیجه تحقیقات این مرکز در حوزه قانون گذاری گفت: جنگ امروز در دنیا جنگ تصویر است و چنانچه بتوانیم تصویر زیبایی از جمهوری اسلامی ایران در جهان ایجاد کنیم پیروز این میدان خواهیم بود.

وی با اشاره به رویکرد انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و اینکه اساسا مبنای این انقلاب مباحث فرهنگی بوده است گفت: به رغم این اولویت و گذشت بیش از 30 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی هنوز یک نظریه مدون فرهنگی در کشور وجود ندارد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو کار در یک مرکز فرهنگی را در کشور بسیار دشوار عنوان کرد و گفت: در کشورهای مترقی جهان برنامه ریزی فرهنگی وجود داشته و با تغییر دولت ها این روند تغییری نمی کند.

وی با اشاره به تهدیدات فرهنگ آمریکایی برای کشورهای جهان و حتی کشورهای اروپایی گفت: در اروپا نیز برای مقابله با این هجمه فرهنگی تلاش هایی صورت می گیرد و از همین بابت است که فیلم های محتوا گرای ایرانی برای مقابله با سینمای پر هزینه هالیود در کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار می گیرد.

وی از سوی موسسه اکو اعلام آمادگی کرد که با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همکاری های لازم را داشته باشد.

در بخش دیگری از این جلسه مسئولین و کارشناسان فرهنگی مرکز پژوهش‌ها نقطه نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/
پ2
برچسب ها: فرهنگ ، چالش ، اکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار