به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یکی از اتوبان های زیبای شهر تهران ، اتوبان امام علی (ع) است که از بالای
بزرگراه ارتش در شمال شرقی تهران آغاز می شود و تا نظام آباد ادامه می یابد
و البته طرح توسعه ای آن نیز در دست اجراست.
این اتوبان که نسبت به اکثر اتوبان های شهری ، تازه ساز است ، برغم اهمیت ارتباطی و آراستگی اش ، یکی از خطرناک ترین معابر شهر است.
یکی از علل این خطرناکی ، شیب اتوبان است که به ویژه در روزهای بارانی و برفی ، احتمال تصادف را تشدید می کند.
به
علاوه ، اتوبان امام علی (ع) را شاید بتوان پیچ در پیچ ترین اتوبان شهری
تهران نامید زیرا در بخش عمده ای از مسیر آن ، نمی توان یک یا دو کیلومتر
را در مسیر مستقیم رانندگی کرد و مدام باید در پیچ و تاب اتوبان پیچید و
جلو رفت.
این نکات ، به علاوه اندک بودن نسبی بار ترافیک در این
اتوبان ، باعث شده است تا کنون تصادفات جرحی و فوتی متعددی در آن شکل بگیرد
و پلیس نیز که حداکثر سرعت مجاز در اتوبان های شهری را 110 کیلومتر اعلام
کرده ، این رقم را در این اتوبان به 80 کیلومتر در ساعت تقلیل دهد.
با
این حال ، موارد پیش گفته ، تنها وجوه خطرناک این اتوبان نیستند ، بلکه
رودخانه ای که از وسط دو مسیر رفت و برگشت اتوبان می گذرد ، مزید بر علت
شده است تا رانندگی در اتوبان امام علی(ع) ، در حد اعلای خطر باشد و
احتمال مرگ ، به طرز مضاعفی افزایش یابد.
البته
شهرداری ، بخش عمده رودخانه را با سازه های بتونی پوشانده است تا از سقوط
خودروها در آن ، جلوگیری کند ولی در نقاط زیادی از این اتوبان ، رودخانه
سرپوشیده نیست و این احتمال که با کوچکترین تصادف یا انحراف از مسیر ،
خودروها به رودخانه بتنی سقوط کنند و ضریب آسیب شان بالا برود ، وجود دارد.
البته
احتمالاً این بخش های سر باز ، بنا به ملاحظاتی فنی برای زمان هایی مانند
سیل یا جهت لایروبی و نظایر این باشد ولی این ها ، دلایل موجهی برای ناامن
کردن دائمی اتوبان نیستند و این بخش ها را می توان با سازه های توری-فلزی
متحرک که در مواقع نیاز قابل برداشتن و جابجایی باشند ، پوشاند.
در
صورت افتادن خودرو و سرنشینان در این رودخانه ، با توجه به جریان آب در آن
که به دلیل شیب رود در برخی نقاط بسیار شدید است ،افراد به درون بخش های
سرپوشیده رودخانه کشیده می شوند و عملیات نجات ، بسیار سخت می شود زیرا
قبل از آن ، باید عملیات تجسس نیز برای یافتن قربانیان صورت گیرد.
آنچه
این سناریو را محتمل تر و اتوبان را خطرناک تر می کند این است که بسیاری
از طول مسیر ، حتی گاردریل هم ندارد و بین خودرویی که با سرعت از اتوبان می
گذرد و دره بتونی رودخانه ، تنها یک خطای کوچک رانندگی و اندکی چمن فاصله
است.
متأسفانه تابلو های هشدار دهنده درباره خطر سقوط در رودخانه هم در این اتوبان نصب نشده است.
![اتوبان امام علی اتوبان امام علی](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/6/15/239408_141.jpg)
جالب
توجه اینجاست که بخش هایی از روخانه سرپوشیده شده است اما در بعضی نقاط ،
کنار رودخانه سرپوشیده ، گودال هایی وجود دارد که سقوط در آنها ، احتمال
مرگ را شدیداً افزایش می دهد.
بی
گمان می توان با تکمیل عملیات پوشش رودخانه - ولو با سازه های توری،فلزی -
و نیز تجهیر همه قسمت های اتوبان به گارد ریل یا حفاظ های استانداردتری
مانند سیم حائل و البته کنترل سرعت در این اتوبان ، کاری کرد که مردم این
گذرگاه را به همان زیبایی اش بشناسند نه به خطرناکی و مرگ آوری اش.
حیف
است که این همه زحمت و هزینه که برای ساخت اتوبان امام علی(ع) صرف شده ،
به خاطر مسائلی کوچک و کم هزینه ، هدر رود و این اتوبان، قاتل جان شهروندان
شود.