تیم کن ست دانشجویان گروه مهندسی برق دانشگاه كاشان که وزارت دفاع فرانسه این تیم را ازحضور در مسابقات علمي محروم کردند امشب به ایران باز می گردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر عباس کتابی رئيس دانشگاه كاشان گفت: مراسم استقبال از این دانشجویان با حضور معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمع بسیاری از دانشجویان در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام می شود.

وی این تیم را برگزیده این دوره از مسابقات بین المللی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه اعضاي این تیم از مدتها قبل خود را برای رقابت در این دوره از مسابقات بین المللی آماده کرده بودند به طور حتم اگر وزارت دفاع فرانسه از حضور این تیم ممانعت نمی کرد در این مسابقات رتبه های برتر را کسب می کردند.

دكتر كتابي افزود : این تیم متشکل از پنج نفر از دانشجویان گروه مهندسی برق دانشگاه كاشان بود، ولی کشور فرانسه برای چهار نفر از آنها ویزا صادر و یکی از این افراد که جزء برترین های تیم بود از صدور ویزا و مجوز حضور در مسابقات محروم ماند.

رییس دانشگاه کاشان، این اقدام وزارت دفاع فرانسه را بر خلاف اصول بین المللی دانست و خاطر نشان کرد: ممانعت وزارت دفاع از حضور این تیم در مسابقات نشان از نگاه تبعض آمیز کشورهای غربی و جلوگیری از پیشرفت علمی کشور ایران با ترفندهای مختلف است.

وی یادآورشد: این اقدامات نه تنها مانع پیشرفت های علمی جوانان ایرانی نمی شود، بلکه تلاش و کوشش دانشجویان را برای فتح قله های علمی دو چندان می کند.

دكترکتابی خاطر نشان کرد: این تیم، از طرف دانشگاه کاشان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشویق و مورد حمایت ویژه قرار می گیرد.

تیم دانشجویی دانشگاه کاشان پس از کسب رتبه نخست اولین دوره مسابقات ملی «کن ست» و انتخاب آنها برای شرکت در مسابقات بین المللی در این رشته، باوجود صدور ویزای حضور آنها در مسابقات که حاصل تلاش حدود شش ماهه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه بود به دستور وزارت دفاع کشورفرانسه،تیم ایرانی در پشت در محل برگزاری مسابقات متوقف شد و از حضور در مسابقات محروم ماند.

کن ست از دو واژه انگلیسی کن (Can) به معنای قوطی نوشابه و ست (Sat) که کوتاه شده کلمه (Satellite) به معنای ماهواره است و در واقع می توان گفت ماهواره ای است در ابعاد قوطی نوشابه که قابلیت ساخت در محیط های علمی و توسط دانشجویان را دارا می باشد.

این ماهواره کوچک از ارتفاع چند صد متری سطح زمین رها شده و به وسیله سیستم بازیابی سالم به زمین می رسد. این ارتفاع برای آنکه کن ست بتواند ماموریت هایی مشابه ماهواره های واقعی انجام دهد، کافی به نظر می رسد./ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار