لوتان:

اختلافات آمريکا و اسرائيل بر سر ايران بيشتر شده است

روزنامه سوئيسي لوتان در مقاله اي نوشت: اختلافات آمريکا و اسرائيل برسر ايران بيشتر شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لوتان، در مقاله اين روزنامه به قلم "سرژ دومون" آمده است: روابط اسرائيل و آمريکا تيره شده است و مقامات اسرائيلي نمي‌توانند ناخرسندي خود را از اين واقعيت کتمان کنند. حتي کار به جايي رسيده که واشنگتن تصميم گرفته است ميزان مشارکت خود را رزمايش‌هاي مشترک با ارتش اسرائيل - که براي پائيز امسال پيشي‌بيني شده است -  کاهش دهد. ظاهرا تهديد‌هاي پي‌درپي اسرائيل درخصوص حمله نظامي به ايران چندان مطابق ميل آمريکايي ها نيست. اگرچه رزمايش موسوم به "چالش سخت دوازده" لغو نشده است اما تنها1500 سرباز آمريکايي در آن شرکت خواهند داشت. اين درحالي است که پيش از اين پيشي‌بيني شده بود پنج هزار سرباز آمريکايي در اين رزمايش شرکت کنند. همچنين آمريکا به جاي دو ناو ، تنها يک ناو ردياب و مخصوص جنگ الکترونيکي را به اين رزمايش مي‌فرستد.

همچنين آندسته از نيروهاي آمريکايي که مجهز به آتشبارهاي ضدموشکي اند، در اين رزمايش غايب خواهند بود و بايد اسرائيلي ها به تنهايي گليم خود را از آب بيرون بکشند.

به گفته پنتاگون، علت کاهش مشارکت آمريکا مسائل مالي بوده است. اما ستاد مشترک ارتش اسرائيل اين بهانه را قبول ندارد، زيرا طرح رزمايش، از مدت‌ها قبل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در واقع ، علت تغيير موضع واشنگتن، سياسي است. بدرفتاري آمريکا هنگامي بيشتر نمود پيدا مي کند که مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا هفته گذشته بدون هيچگونه پنهانکاري مخالفت خود را با حمله احتمالي اسرائيل به ايران اعلام کرد. او گفت من شريک (چنين حمله‌اي) نخواهم بود.

حنان کريستال، مقاله‌نويس روزنامه در اين باره مي‌گويد باراک اوباما با توجه به شايعات مطرح در تل‌آويو مبني بر حمله احتمالي به ايران، احتياط را در دستور کار قرار داده است.

او افزود: اوباما مي‌داند با اين کار ممکن است حمايت لابي قدرتمند طرفدار اسرائيل را در واشنگتن از دست دهد، اما او در عين حال از اين واهمه دارد به رغم ميل باطني‌اش و در اوج تبليغات انتخاباتي‌، کشورش را درگير جنگ کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار