بیش از 50 درصد از ارزآوری استان زنجان به صنعت سرب و روی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، رئیس انجمن سرب و روی ایران گفت: با توجه به بررسیهای کارشناسی و توافقات صورت گرفته خاک بالای چهار درصد سرب در اختیار واحدهای تولیدی سرب و روی قرار می‏‌گیرد.

مرادلو با اشاره به اینکه خاک مورد نیاز واحدهای شمش روی به صورت عمده دو نوع است افزود: نوعی از خاک به دلیل نداشتن عنصر سرب به صورت مستقیم به واحدهای تولیدی حمل می‏‌شود و نوع دیگر شامل مواد معدنی می‏‌شود که فلز سرب دارد.

وی با بیان اینکه 11 واحد فرآوری در کشور وجود دارد که چهار واحد متعلق به استان زنجان است تصریح کرد: 41 واحد تولیدی شمش روی در استان وجود دارد که برای بیش از 4 هزار و 160 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

رئیس انجمن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد از ارزآوری استان زنجان اختصاص به صنعت سرب و روی دارد، ادامه داد: سرب و روی تولید شده در استان زنجان با 100درصد کیفیت و استانداردهای جهانی ارائه می‏‌شود.

مرادلو با اشاره به اینکه هیچ شرکتی در سطح کشور جز شرکت سرب و روی زنجان، توانایی تولید سرب از کنسانتره سرب را ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد واحدهای تولیدی فقط با 30 درصد از طرفیت خود فعالیت می‏‌کنند و قادر به استفاده از همه ظرفیت خود نیستند.

وی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرده است که میزان ماده معدنی استخراجی را به یک میلیون و 800 هزار تن افزایش دهد که با این امر همه واحدهای تولیدی می‏‌توانند از 100 درصد ظرفیت خود استفاده کنند که به تبع آن میزان ارزآوری صنعت سرب و روی با فرض ثبات در قیمت‏‌های جهانی به بیش از 800 میلیون دلار افزایش پیدا می‏‌کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه صنعت سرب و روی با تولید 100 درصد ظرفیت خود در سه بخش سرب، روی و مواد معدنی و با احتساب ضایعات آن حدود 800 میلیون دلار تا یک هزار و 200 میلیون دلار ارزآوری می‏‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران در زمینه این صنعت کشور برتر منطقه است./س

برچسب ها: صنعت ، سرب ، روی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.