درپي عدم حضور "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا در اجلاس اپک، بسياري از مقامات کشورها به بويژه کشورهاي حاشيه اقيانوس آرام چنين رويدادي را خلا در بهبود روابط اين دو قدرت جهاني يعني روسيه و آمريکا توصيف مي کنند.

گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  براي نخستين مرتبه اوباما درسال 2009 از "بهبود روابط" دو کشور سخن گفت و سپس "دميتري مدودوف" رئيس جمهور وقت روسيه در اجلاس جي-20 لندن بر اين پيشنهاد تاکيد کرد.اين در حالي است که روند بهبود روابط واشنگتن با مسکو از آن به بعد سرعت خوبي نداشته است.از سوي ديگر، انتخابات رياست جمهوري امسال  در روسيه و آمريکا نيز بر تحولات سياسي بين دو کشور تاثير گذار بوده است.
"ولاديمير پوتين" که براي سومين بار با پيروزي در انتخابات رياست جمهوري روسيه توانست براي شش سال آينده بر کرسي قدرت تکيه زند،با بهانه اينکه بايد به موضوعات داخلي کشورش رسيدگي کند تنها حاضر شد  نخست وزير خود را به اجلاس G8 بفرستد.
اکنون باتوجه به فضاي رقابت سياسي تنگاتنگ اوباما با ميت رامني، رقيب جمهوريخواه خود، رئيس جمهور آمريکا تصميم دارد از حضور در اجلاس غير رسمي رهبران اقتصادي اپک که قرار است در هشتم و نهم سپتامبر در ولادي ووستوک روسيه برگزار شود خودداري کند.
براساس تحليل کارشناسان و باور افکار عمومي، بيم آن مي رود که چه بسا حتي تغييرات و تحولات پس از يازدهم نوامبر سال کنوني در کاخ سفيد هم نتواند به بهبود روابط دو قدرت جهاني کمک کند.اين در حالي است که دست اندرکاران اجلاس اپک پيش بيني مي کنند در اين اجلاس شاهد غيبت رئيس جمهور و حتي معاون رئيس جمهور امريکا  خواهند بود.
ال گور، آخرين مقام بلند پايه آمريکايي بود که بعنوان نماينده بيل کلينتون رئيس جمهور وقت اين کشور در اجلاس هزار و نهصدو نود وهشت اپک شرکت کرد.
برچسب ها: اوباما ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار