رئیس دانشکده هنر دانشگاه امام رضا(ع) در جمع هنرمندان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خطاب به آنان گفت: هرگاه توانستید مخاطب را از ظاهر اندیشی به باطن‌گرایی و باطن هستی و از کثرت به وحدت هدایت کنید در مسیر هنر دینی گام برداشته‌اید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد و به نقل از ستاد اطلاع رساني پنجمين دوره همايش انديشه‌هاي آسماني، علیرضا باوندیان در اين نشست، اظهارداشت: هنر ديني، شاخصه‌هاي رشد معنوي را بايد با خود داشته باشد.

وي با بيان اينكه قرآن صرفا اثري هنری نيست بلكه قطعا، کتاب هدایت است، با برشمردن هنرهای مختلف ابراز داشت: متاسفانه آنچه که به آن توجه نمیشود این بوده که هر هنری ظرفیت خاصی برای انتقال مضامین و ایده های خاص دارد.

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان مثال با هنرهای دیداری بهتر از هنر بصری می‌توان تاریخ صدر اسلام را برای مخاطبین تبلیغ كرد.

وی ادامه داد: هنرهای بصری آن دسته از هنرهایی است که بتواند بر اساس بازپرداخت و باز احیاي تصویرهای متعادل و متعارف یک تصویری فراتر از متعارف در ذهن مخاطب ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از هنرهایی که می تواند مضامین دینی را به گونه ای به مخاطب منتقل کند که در او را دینی ایجاد شود، هنرهای بصری است.

باونديان با برشمردن خصوصیات یک ایده هنری اظهار داشت: ایده ای هنری بوده که از بیان شروع و به تبیين خاتمه یابد، تکراری نباشد و اتفاقی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

وی افزود: ایده های هنری باید سرشار از نشانه های سیال و تغییر پذیر باشد وگرنه ایده هنری نیست.

این كارشناس هنري درباره خصوصیت ایده ها گفت: ایده باید اصل باشد و از سرزمین ذهن دیگری نجوشیده باشد و به عبارتی محصول ذهن خلاق هنرمند باشد.

به گفته باونديان، متاسفانه ایده های هنری زیادی در حوزه های هنری مشاهده میشود که تکراری بوده و اصل نیست.

پنجمين همايش انديشه هاي آسماني به همت ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور، باحضور هنرمندان برگزيده كانون ها از سراسر كشور در دو بخش برادران و خواهران، شهريورماه در مشهد برگزار مي‌شود /س

برچسب ها: هدایت ، مخاطب ، وحدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.