اگر فرزند کوچک درمنزل دارید به سلیقه ان احترام بگذارید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اگر شما هم فرزند كوچكي در خانه داريد، حتما هنگام لباس پوشيدن ذوق و شوق او را مي‌بينيد؛ شوقي كه براي پوشيدن يك لباس خاص، نشان مي‌دهد و مي‌خواهد آن را امتحان كند. البته برخورد پدر و مادرها در اين موقعيت، متفاوت است؛ گروهي به فرزندشان اجازه نمي‌دهند هر چيزي را كه دوست دارد، بپوشد و برخي هم اعتقاد دارند كودك بايد براي انتخاب لباس دلخواهش آزاد باشد.

گروه اول، معمولا فكر مي‌كنند فرزندشان بايد لباسي معمولي، زيبا، بادوام و مناسب انتخاب كند و به همين دليل با لباس‌هاي عجيب و غريبي كه او مي‌پسندد، مخالفت مي‌كنند؛ در حالي كه واقعاً زيبايي از نظر كودك با آنچه ما فكر مي‌كنيم تفاوت دارد.

بنابراين اگر كودكتان نسبت به انتخاب لباسش حساسيت نشان مي‌دهد و دوست ندارد هر چيزي را بپوشد، بايد خيلي هم خوشحال باشيد؛ چون اين موضوع نشان مي‌دهد او رشد كرده و بزرگ شده است. بچه‌ها​ در سنين پيش‌ از دبستان ​، معمولا در تلاشند​استقلال خود را به دست آورده و آن را حفظ كنند؛ بنابراين شايد براي انتخاب لباس هم نظراتشان را بيان كنند و به آن اصرار بورزند.

اغلب بچه‌هاي 3 تا 4 ساله، دوست دارند هر كاري مي‌خواهند انجام شود. بنابراين بهترين كار اين است كه گزينه‌هاي مختلفي را براي آنها در نظر بگيريد تا بتوانند از ميان آنها يكي را انتخاب كنند؛ البته حواستان باشد مواردي را تعيين كنيد كه انتخاب يكي از آنها براي خودتان فرقي نداشته باشد.

مثلاً مي‌توانيد از او بپرسيد: «دوست داري لباس قرمزت را بپوشي يا آبي؟» پرسيدن اين سوالات و اهميت دادن به نظر كودك، باعث مي‌شود او هم بدون لجبازي با شما كنار آمده و يكي از همين لباس‌هايي را كه شما پيشنهاد مي‌كنيد، انتخاب كند.

به سليقه بچه‌ها احترام بگذاريد

شايد شما از لباس‌هاي پشمي خوشتان نيايد، شايد دوست نداشته باشيد لباس‌هاي خيلي گشاد بپوشيد، شايد هيچ‌وقت كلاه نخريد و نخواهيد با كلاه در فضاي باز حاضر شويد؛ اما با تمام اين مسائل بايد حواستان باشد بچه‌ها هم سليقه خودشان را دارند و از بعضي چيزها خوششان مي‌آيد و از بعضي‌ها هم متنفر هستند. پس سعي كنيد منطقي باشيد و در حد توان به سليقه كودك​تان احترام بگذاريد. با اين روش او هم متوجه مي‌شود شما براي نظراتش اهميت قائل شده‌ايد.

اگر هم نگران هستيد كه شايد لباس مناسب فصل نباشد، بهتر است به جاي مخالفت با كودك، لباس مناسبي براي او ببريد تا از گرما و سرما اذيت نشده و بتواند از انتخابش لذت ببرد./س

برچسب ها: سلیقه ، بچه ها ، احترام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.