انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و ششمين گفتمان هنر و معماري 16 شهريور در موزه هنر امام علي (ع) به معرفي دلوار زادگاه رئيس علي دلواري قهرمان مبارزه با نيروهاي خارجي در قرن سيزدهم مي‌پردازد.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: دلوار شهري بندري بر كرانه خليج فارس در استان بوشهر بوده و مركز بخش دلوار شهرستان تنگستان است.
وي افزود: دلوار زادگاه رئيس علي دلواري قهرمان مبارزه با نيروهاي خارجي انگليس در جنوب ايران در قرن سيزدهم هجري قمري بوده و نمادي از مبارزات ايرانيان در حراست از اين سرزمين پهناور در دوران معاصر است.
قهاري تصريح كرد: مقدمه حضور انگليس در خليج فارس به دوره سلطنت شاه عباس اول برمي‌گردد در اين زمان دولت انگليس در مقابل دريافت فرمان تجارت از ايران و انعقاد قرارداد تجاري در سال 1031 هجري قمري به كمك امام قلي خان حكمران فارس، پرتغالي ها را از جزيره هرمز بيرون راندند و روابط خود را با حكومت صفويه گسترش دادند و توانستند اجازه تاسيس تجارتخانه در كرانه هاي خليج فارس را بدست آورند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: نخستين سفر انگليس از سوي چارلز اول در سال 1036 هجري قمري به دربار ايران فرستاده شد روابط تجاري بين دو كشور تا دوره زنديه ادامه يافت و با وجود سردي روابط فيمابين در دوره افشاريه باعث نفوذ انگليس در جنوب شد.
وي اظهار داشت: با انعقاد قرارداد در سال 1177 هجري قمري نمايندگي انگليس در بوشهر از صورت نمايندگي يك شركت تجاري به صورت يك مركز سياسي در آمد.
قهاري تاكيد كرد: در دوران فتحعليشاه قرارداد بازرگاني فيمابين به دولت انگليس اجازه مي‌داد بدون پرداخت ماليات و عوارض گمركي، كالاي انگليسي را وارد ايران كنند اما به تدريج و با تقويت ناوگان نظامي انگليسي در خليج فارس، از اين نفوذ براي پيشبرد اهداف سياسي و نظامي استفاده شد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران خاطرنشان كرد: در نهم محرم 1233 هجري قمري به بهانه محاصره هرات توسط محمد شاه قاجار نيروهاي انگليس وارد آب هاي بوشهر شدند و شهر به تصرف درآمد اما با قيام مردمي به رهبري باقرخان تنگستاني مجبور به عقب نشيني شده و كنسولگري انگليس هم تا دو سال تعطيل شد.
وي ادامه داد: بار ديگر در سال 1273 هجري قمري در دوره ناصر الدين شاه در مقابل تسخير هرات توسط ايران انگليس ها به جنوب حمله ور شده و دوباره بوشهر را  تصرف كردند.
قهاري تصريح كرد: كشمكش مداوم بين نيروهاي انگليس و دولت ايران كه با ضعف دولت هاي مركزي شدت و كاستي بافت منجر به اخذ امتيازات از جمله فروش دخانيات در ايران، امتياز بانك شاهنشاهي در دوره قاجار شد كه در اين ميان مبارزات مردمي بر عليه سلطه خارجي برگ زريني بر تاريخ مردم اين سرزمين مي‌افزود.
شايان ذكر است، انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و ششمين گفتمان هنر و معماري 15 شهريور در موزه هنر امام علي (ع) كه مصادف با سالروز شهادت رئيس علي دلواري قهرمان و نماد مبارزه با اشغالگران كشورمان بوده و به بررسي شهر دلوار مي‌پردازد./ي2
برچسب ها: دلوار ، مفاخر ، بوشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار