نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با درخواست از کشورهاي تاثيرگذار بر گروه هاي مسلح در اين کشور براي همکاري کردن با اخضر الابراهيمي، گفتگو و راه حل سوري-سوري را تنها راه براي پايان دادن به بحران جاري در اين کشور دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه سانا، بشار الجعفري در سخنراني خود در نشست مجمع عمومي سازمان ملل درباره بررسي اوضاع سوريه گفت: سوريه با انتخاب اخضر الابراهيمي به عنوان نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل موافقت کرده است. دولتم آمادگي کامل خود را براي همکاري با الابراهيمي در مسير موفقيت تلاش هاي وي اعلام کرده است. تاکيد مي کنم، استعفاي کوفي عنان نبايد دليلي براي دور شدن از طرح شش ماده اي باشد که در قطعنامه 2042 شوراي امنيت مورد حمايت قرار گرفته است. از همه طرف هاي عربي،منطقه اي و بين المللي که بر گروه هاي مسلح نفوذ دارند مي خواهيم با اخضر الابراهيمي همکاري کنند.

وي افزود: اين خواسته را به ويژه از کشورهايي داريم که از ديدار و همکاري با کوفي عنان خودداري کردند، همچنين از مسئولان کشورهايي داريم که اظهارات منفي ويرانگري پس از آغاز به کار ماموريت عنان مطرح کردند. اين همکاري براي اجراي تعهدات قطعنامه 2042 و منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بين الملل است.

الجعفري افزود: دولت سوريه به خواسته هاي تحول خواهانه مردم اين کشور پاسخ مثبت داده و با همه تلاش ها و طرح هاي سياسي و مسالمت آميز براي پايان دادن به بحران داخلي در سوريه همکاري مثبتي داشته و يکي از اين تلاش ها اجراي طرح شش ماده اي کوفي عنان بوده است. متاسفانه برخي از طرف ها تنها يک ماده از اين طرح را شايسته اجرا ديدند و ديگر بندها را ناديده گرفتند. سوريه حمايت قاطعي از طرح عنان داشته و در اين زمينه با هيئت ناظران بين المللي و ژنرال رابرت مود همکاري داشته و همه تسهيلات لازم را براي فعاليت هاي اين هيئت بر اساس تفاهمات صورت گرفته با کوفي عنان و سازمان ملل و بر اساس حاکميت و استقلال ملي سوريه فراهم کرده است تا در نهايت موفقيت اين طرح باعث ايجاد روند سياسي به رهبري سوري ها منجر شود. اين مسئله را شوراي امنيت در دو قطعنامه 2042 و 2043 يادآور شده است.

وزارت خارجه سوريه همچنين از بيانيه پاياني نشست ژنو در بيست و سوم ژوئن گذشته استقبال کرد. بشار الجعفري ادامه داد: اقدامات ارتش سوريه و نيروهاي امنيتي اين کشور از آغاز بحران بر اساس وظيفه دولت بوده است. هر يک از دولت هاي عضو سازمان ملل وظيفه دارند از جان شهروندان و دارايي هاي عمومي و خصوصي حمايت و با تروريسم مبارزه و خشونت ها را متوقف کنند. براي همه به ويژه براي دبير کل سازمان ملل و مسئولان ارشد سازمان ملل حقانيت مواضع دولت سوريه درباره فعاليت گروه هاي مسلح تروريست در اراضي سوريه روشن شده است. اين مسئولان در ابتدا درباره حضور اين عناصر مسلح شک و ترديد داشتند. متاسفانه شماري از طرف هاي عربي،منطقه اي و بين المللي از اين عناصر مسلح حمايت مالي مي کنند. تاسف بار است که بگويم در موارد بسياري به گروه هاي مسلح با ديد يکساني همچون دولت قانوني سوريه نگريسته مي شود اين در حالي است که اين دولت عضو سازمان ملل است. منشور سازمان ملل و قوانين بين المللي به دولت سوريه وظايفي داده است تا از جامعه سوريه،امنيت و ثبات اين کشور حمايت کند.

الجعفري تاکيد کرد: به رغم گسترده بودن اقدامات تخريبي در سوريه که چالشي براي هر يک از کشورهاي عضو است، همچنين به همراه تحريم هاي تحميلي برخي کشورها عليه سوريه دولت اين کشور به مسئوليت ها و وظايف خود در برابر ملت سوريه واقف است. اين دولت از تمام توان خود براي بازسازي زيرساخت ها و تاسيسات خدماتي و ارائه کمک هاي غذايي،مالي و بهداشتي استفاده کرده است و با هماهنگي با نهادهاي غير دولتي به برطرف کردن نيازهاي مردم آسيب ديده از حوادث کنوني ادامه مي دهد. همچنين دولت سوريه تسهيلات مطلوبي را در اختيار تلاش هاي بين المللي موجود براي ارائه کمک هاي بشردوستانه به آسيب ديدگان ارائه کرده است.  
دولت سوريه روند ورود سازمان هاي دولتي و غير دولتي بين المللي نظير برنامه جهاني غذا و کميته صليب سرخ جهاني به اماکن آسيب ديده را تسهيل کرده است. رئيس اين کميته ديروز، در دمشق با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار و گفتگو کرد. هلال احمر سوريه نيز اقدامات خوبي در کشور داشته است. اين تلاش ها با همکاري کامل با دفتر کمک هاي بشردوستانه سازمان ملل صورت مي گيرد.

وي افزود: سوريه آمادگي کامل دارد با هر تلاش صادقانه با هدف ارائه کمک ها به شهروندان سوري براي اهداف صرفا بشردوستانه همکاري کند. بايد تاکيد کرد که ملت سوريه قبل از وقوع دخالت هاي آشکار خارجي در امور داخلي اين کشور، هيچ روزي به کمک هاي ديگران نيازي نداشته است. هدف اين دخالت ها از بين بردن زيرساخت ها و تضعيف دستاوردهاي اقتصادي و اجتماعي ملت سوريه در طول دهه هاي گذشته است.

وي در ادامه گفت: من از همه سوري ها مي خواهم در روند بازسازي اماکن ويران شده شرکت داشته باشند و درکنار دولت سوريه براي استقرار امنيت و ثبات در اين کشور تلاش کنند. بايد تلاش کنيم حکومت قانون را در کشور داير کنيم. اين حکومت به مردم در دور شدن از آفات فساد و پارتي بازي و به دولت در مقابله با قانون شکنان کمک مي کند. اين روند بر اساس تسامح،آشتي،اعتماد و تلاش ملي مشترک و به دور از قرار گرفتن از دخالت هاي خارجي حاصل خواهد شد. همه سوري ها بايد در نظر داشته باشند که تنها راه حل بايد سوري-سوري و از طريق روند سياسي سوري فراگير باشد که به همه خواسته هاي مشروع ملت سوريه پاسخ مثبت دهد. اين خواسته از طريق انجام گفتگوي ملي فراگير حاصل خواهد شد. تا در نهايت نظام دموکراتيک در سوريه تشکيل شود که همه از حقوق برابر برخوردار باشند.  بار ديگر در پايان تاکيد مي کنم سوريه به ماموريت اخصر الابراهيمي پايبندي کاملي دارد تا خشونت ها در کشور متوقف و راه حلي سياسي به رهبري سوري ها براي بحران جاري در اين کشور ايجاد شود. اين راه حل از طريق طرح شش ماده اي و قطعنامه هاي شوراي امنيت حاصل خواهد شد که در توافقات ژنو آمده است. از همه کشورهاي تاثيرگذار بر گروه هاي مخالف گفتگو در سوريه مي خواهم که همچون دولت اين کشور گام بردارند و با اخضر الابراهيمي همکاري کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار