نماینده مردم سراوان، مهرستان و سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی با اظهار اینكه كم آب تلقی كردن سیستان و بلوچستان صحیح نیست، گفت: آب به حد كفایت در استان وجود دارد اما مدیریت منابع و مصارف آبی در منطقه تاكنون مطلوب نبوده است اگر چه طی سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شد.

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،        هدایت الله میرمرادزهی در شورای اداری سیستان و بلوچستان افزود: تاكنون اعتبارات مرزی برای ذخیره سازی آبهای روان در استان به تناسب نیاز نبوده و طرحهای سدسازی، آبخوان داری و آبخیزداری كه مطالعه و اجرا شد مطابق با نیاز استان و در جهت مدیریت مطلوب منابع آبی تعریف نشده است.
نایب رییس كارگروه آب كمیسیون كشاورزی و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: به علت جانمایی نادرست برخی سدها و بندسارها در سیستان و بلوچستان سالانه قادر به ذخیره سازی نیمی از بارندگی ها در استان نیز نیستیم و آب های سرازیر شده به خارج مرز هدایت می شود.
میرمرادزهی گفت: اعتبارات هنگفتی برای اجرای پروژه های عمرانی به سیستان و بلوچستان تخصیص یافته است اما براساس اعلام دیوان محاسبات اشكالاتی در روند عملیات اجرایی برخی پروژه ها وجود دارد لذا باید اجرا و نظارت كارشناسانه و هزینه بجا و درست اعتبارات از سوی دستاندركاران مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان كرد: مرزهای طولانی سیستان و بلوچستان فرصت استثنایی و فوق العاده برای توسعه اشتغال و رونق اقتصاد منطقه است كه تاكنون از این مزیت بهره مطلوب گرفته نشده است لذا باید با برنامه ریزی درست زمینه ایجاد اشتغال در مرز را برای مرزنشینان فراهم كرد.
میرمرادزهی با قدردانی از سپاه پاسداران برای واگذاری مسوولیت امنیت مرز به مرزنشینان گفت: بسیاری از معادن بكر و غنی سیستان و بلوچستان به دلایلی مورد بهره برداری قرار نگرفته است كه باید در این زمینه چاره اندیشی شده تا در ایجاد فرصت های شغلی و رفع بیكاری گام موثری برداشته شود.
این نماینده مجلس گفت: همان طور كه تولید و صادرات پسته موجب رونق اقتصادی رفسنجان شد باید فرآوری و صادرات خرما در سیستان و بلوچستان نیز با برنامه ریزی درست، توسعه یافته و این استان به یكی از تولیدكنندگان خرمای مرغوب آسیا تبدیل شود.
میرمرادزهی تنظیم معافیت های مالیاتی متناسب با شرایط تجاری سیستان و بلوچستان، تكمیل امور زیربنایی توسط مدیران كل در مسیر اجرای كامل طرحهای عمرانی، استفاده از افراد زبده و متعهد و كارآمد در دستگاههای اجرایی و ارایه راهكار برای حل مشكل پروژه های عقب افتاده را مورد تاكید قرار داد.
نماینده سراوان گفت: برخی طرحها از جمله برق رسانی به روستاها در سیستان و بلوچستان به دلیل بخشی نگری دستگاههایی همچون منابع طبیعی به طور كامل اجرا نشده است كه این معضل باید برطرف شود. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.