روانشناسان رشد که بر روی تاثیرات تمایل به پیامک مطالعه میکنند به ویژه درباره کاربران جوان ابراز نگرانی میکنند؛ نه فقط به این خاطر که نوجوانان و جوانان کاربران بیقید و شرط تکنولوژی هستند، بلکه به این خاطر که مهارتهای شخصیتی آنها هنوز کاملا شکل نگرفته است.
بیشتر جوانان در شرایطی به اولین گوشی موبایل خود دسترسی پیدا کردند که به خوبی از توانایی برقراری مکالمات رودررو برخوردار بودند. اما شرایط برای نوجوانان به این شکل نیست. محققان MIT بر این باورند مکالمه با افراد دیگر به کودکان و نوجوانان میآموزد که با خود مکالمه داشته باشند و به این شکل فکر و استدلال کرده و شخصیت خود را بازتاب دهند. این مهارت خاص، سنگ بنای رشد است.
به گفته محققان، ابراز تاسف و ندامت با استفاده از پیامک مثال خوبی درباره مهارتهایی است که به واسطه پایبندی محض به ارسال پیامک از دست خواهد رفت. یک معذرتخواهی کامل به این معنی است که فرد از آزرده شدن دوستش از وی آگاهی یافته و آن دوست باید این پشیمانی را در حین معذرت خواهی چشمان در فرد ببیند. بسیاری از این مراحل به واسطه ارسال پیامک میانبر زده میشوند و از بین خواهند رفت.
دلیل گرایش افراد به استفاده از پیامک در چنین شرایطی کاسته شدن از ناراحتی در حین عذرخواهی است، درحالی که درد ناشی از پشیمانی همان نکته اساسی در هنگام معذرتخواهی است. کاربران همیشگی پیامک نهتنها ممکن است روابط کنونی خود را با خطر مواجه سازند، بلکه ممکن است توانایی خود در ایجاد روابط در آینده را نیز از دست بدهند زیرا فرصت تمرین هنر ترجمه نشانههای بصری غیرکلامی را از دست خواهند داد.
کاربران بالغ تر گوشیهای موبایل نیز شاید به واسطه استفاده مداوم از پیامک مکالمه گریز نشده باشند، اما به طور قطع از انجام مکالمه اجتناب میکنند زیرا ارسال پیامک بسیار راحتتر است. ارسال پیامک اجباری تبریک تولد به این معنی است که کاربر مجبور نیست به مناسبت این تولد از خود احساس شادی غیرواقعی نشان دهد. همچنین پیامک زدن به یک دوست برای پرسیدن زمان یک مراسم به این معنی است که نیاز به پرسیدن حال آن دوست،و بدتر از آن شنیدن پاسخ دوست وجود نخواهد داشت./س