به گزارش
باشگاه خبرنگاران، محمد اطبایی در گفت و گو با روابط عمومی دوازدهمین ستاد خبری جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس گفت:«من دو سال پیش مسئول برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت بود و از آن زمان بخش بین الملل یکی از موفقترین دوره هایش را پشت سر گذاشت. جشنواره فیلم مقاومت مهمترین جشنواره ای است که بصورت موضوعی برگزار می شود و نباید ساده از کنار این جشنواره گذشت.»
او ادامه داد:«به نظر من دریافت، انتخاب و نمایش فیلم های ایرانی در این جشنواره ساده نیست و در زمانی که خودم عهده دار بخش بین الملل جشنواره بودم گله مند بودم از اینکه استقبال مناسبی از جشنواره فیلم مقاومت در سینماها نمی شود.»
اطبایی در ادامه با اشاره به حضور مخاطبان جشنواره فیلم مقاومت در سینما و دیدن آثار بخش بین الملل جشنواره گفت:«متاسفانه فیلم هایی که در بخش بین الملل این جشنواره در سینما ها اکران می شود آنطور که باید مخاطب نداشت و با توجه به اینکه زمانی که خودم عهده دار بخش بین الملل جشنواره بودم در این بخش فیلمسازان خوبی شرکت کرده بودند و طبعا فیلم های خوبی انتخاب و به نمایش گذاشته شده بود و کاملا فیلم ها منطبق با اهدافمان انتخاب شده بود اما استقبال از سوی مخاطبان آنطور که از یک جشنواره موضوعی انتظار می رفت نشد.»
او ادامه داد:«زمانی که جشنواره فیلم مقاومت بصورت بین المللی برگزار شد دنیا توانست فیلم های ایرانی این حوزه را ببیند و همین افراد مبلغان فیلم های ما شوند و از سوی دیگر با حضور فیلمسازان خارجی و دیدن آثار آنها در این زمینه قسمتی از حوزه فیلمسازی،فیلمسازان خارجی که در این حوزه فعالیت می کنند برای مخاطب ایرانی کشف شد.»
اطبایی در پاسخ به این سوال که چه شیوه ای برای مطرح تر شدن فیلم های حوزه مقاومت و دفاع مقدس در سطح دنیا باید اندیشیده شود گفت:«سینمای دفاع مقدس متاسفانه آنطور که باید در دنیا دیده نمی شود و با این شیوه که تعدادی فیلم انتخاب می شود و در هفته های فرهنگی کشور هایی که آمادگیشان را برای حضور فیلم هایمان درآنجا اعلام کرده اند نمایش داده می شود مناسب نیست. چرا که به عقیده من با این شیوه به هیچ وجه مخاطبی برای فیلم های ما پیدا نمی شود.»
دبیر بخش بین الملل جشنواره یازدهم فیلم مقاومت ادامه داد: «این نوع اکران ها و برگزاری هفته های فیلم در کشور های مختلف با کمک رایزن های فرهنگی در کشور های مختلف برگزار می شودو با شناختی که من از این نوع شیوه نمایش فیلم ها دارم مطمئن هستم که این نوع شیوه نمایش مخاطب عام را جذب نمی کند و عملا تبلیغات مناسبی در این حوزه آنطور که شایسته است انجام نمی شود.»
اطبایی در ادامه گفت:«عمدتا عرضه و بازار بین المللی مناسب و حرفه ای برای فیلم های ایرانی مخصوصا فیلم هایی که در حوزه مقاومت و دفاع مقدس تولید می شود وجود ندارد.چرا که این فیلم ها عمدتا با مشارکت نهاد های رسمی و دولتی تولید می شود و تولیداتشان را در اختیار بخش خصوصی قرار نمی دهند و خودشان اقدام به عرضه بین المللی فیلم می کنند و در نهایت پروسه عرضه بین امللی اینگونه فیلم ها با شکست مواجه می شود.»
او در ادامه افزود:«علاوه بر اینکه شیوه عرضه فیلم های این حوزه کمی نامناسب است کیفیت فیلم های تولید شده هم می تواند زمینه ساز دیده شدن یا دیده نشدن آنها را فراهم کند.مثلا فیلم سینمایی «اتوبوس شب» در بسیاری از کشور ها دیده شد و موفق بود چرا که این فیلم با نگاه انسانی ساخته شد و حرف های سینمای دفاع مقدس در بخوبی منتقل کرد.»/ی2