اوراسیا ریویو در مقاله‌ای نوشت: سیاست خارجی به صفر در آوردن مشکلات با همسایگان که آنکارا در سال 2009 مطرح کرد، به تنش ميان اين کشور با همه همسایگان تبدل شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اوراسيا ريويو، کشورهای همسایه ترکیه نارضایتی خود را از مواضع آنکارا اعلام کرده اند.

در این مقاله با اشاره به اظهارات احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سال 2009 و طرح ایده "پایان مشکلات با همسایگان" نوشت: این ایده، از همان ابتدا بیشتر شعاری برای مصرف خارجی بوده است.

ترکیه در راستای اجرای این سیاست، دوران طلایی روابط خود را با ایران، عراق، سوریه و آذربایجان را تجربه کرد اما دوران کوتاه روابط خوب با همسایگان دیری نپایید چرا که در هر موردی ترکیه خواهان برعهده گیری نقش برادر بزرگ بود.

در موضوع سوریه. روابط دو کشور بسیار رو به جلو بود اما با آغاز بحران در سوریه در سال 2011، ترکیه سیاست حمایت از مخالفان دولت سوریه را در پیش گرفت و خواستار "کناره‌گیری بشار اسد از قدرت" شد.

سیاست اردوغان در قبال سوریه مخالفتهای داخلی را به همراه داشته است. بر اساس نظرسنجی روزنامه "ملیت" چاپ آنکارا، 67 درصد از مردم ترکیه، از این سیاست حمایت نمی‌کنند. کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه در همین رابطه گفت: سیاست خارجی ترکیه، عامل خونریزی‌ها در سوریه است.

ایران صراحتا، هدف استقرار رادارهای ناتو در ترکیه را حمله به خود در صورت جنگ احتمالی با اسرائیل قلمداد می‌کند.

عراق، چندین نارضایتی عمده داشته است: حملات ترکیه به خاک عراق، نفوذ اقتصادی و سیاسی آن در منطقه خودمختار کردنشین و پناه دادن به طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس‌جمهور عراق
 
سیاست "پایان مشکل با همسایگان" ترکیه عملا به تنش آن با همه همسایگان تبدیل شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار