کلينيک پوست؛

قليان چگونه پيرمان مي کند؟

استفاده مکرر از قلیان موجب از بین رفتن شفافیت، طراوت پوست و در نتیجه پیری زودرس پوست می شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می ‌کند، در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود.
 
امروزه ترکیبات مخصوص تنباکو که فروخته می شوند اغلب با میوه ، عسل ، شهد و بعضی گیاهان با غلظت زیادی طعم دار شده اند که جذابیت کاذب درمصرف کننده ایجاد می کند.
 
هر وعده قلیان برابرمصرف یک پاکت سیگاربوده و قلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌ کند، اما استفاده ی یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد. دود استنشاق ‌شده از قلیان، نه تنها همه ی مواد سرطان ‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد و ميتواند بر روي شفافيت پوست تاثير منفي بگذارد.
 
عوارض قليان
 
تبخال ، هپاتیت B و سل  از ديگر بیماری‌های قابل انتقال از طریق شلنگ قلیان است.مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.
 
عوامل موثر در پيري زود رس پوست
 
1)عوامل وراثتی در پیری پوست نقش اساسی و قابل توجهی دارند ولی این تاثیرعوامل را می توان با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات کاهش داد.
2) عوامل محيطي مثل دود سيگار، قليان، مصرف الکل و عدم استفاده از مايعات به پيري پوست شتاب بيشتري مي‌بخشد.
 
 نکته :چروكيدگي پوست، پيري زودرس، تيرگي زير چشم و لب ها، زردي و فساد دندان ها از آثار مصرف قليان است./عط
برچسب ها: پوست ، آسم ، ریه ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار