در گذر از زمان در سالهای نچندان دور مردان به سادگی خود می بالیدند و به آن افتخار می کردند ولی حیف که امروز این فرهنگ در میان مردم به ویژه ی نوجوانان رنگ و بوی کمتری به خود گرفته است.

 در گذر از زمان در سالهای نچندان دور مردان به سادگی خود می بالیدند و به آن افتخار می کردند که شاید ثمره ی پیروی از فرهنگ ناب ایرانی بوده است و آن را به فرزندان خود با ذوق و شوق تحمیل می کردند تا این فرهنگ به نسل های بعدی هم انتقال داده شود ولی حیف که امروز این فرهنگ در میان مردم به ویژه ی نوجوانان رنگ و بوی کمتری به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در طی چند سال استفاده از لوازم آرایش همچون زنان و دختران در پسران و مردان افزایش چند برابری داشته است و مردان هویت واقعی و زیبایی مردانه خود را گم کرده و زیبایی های زنان و آرایش آنها و استفاده از لوازم آرایشی زنان و دختران را الگو قرار داده اند و افکار زیبا پسندانه ی آنها نسبت به جنس خودشان به کلی تغییر پیدا کرده است.

نعمتی روانشناس با اشاره به اینکه شکل گیری رفتار و منش یک فرد به دوران نوجوانی و کودکی اش ربط دارد اذعان کرد: نوجوانی به دو مرحله تفکیک می شود که نوجوانی اول از 11 تا 14 سالگی و نوجوانی دوم از 14 تا 18 سالگی است که افرادی محدود نوجوانی دومشان تا 21 سالگی هم ادامه خواهد داشت که طرز فکر و کسب هویت اجتماعی در نوجوانی دوم بیشتر صورت می گیرد و شکل واقعی به خود می دهد در این خصوص با مروری بر تبلیغات مندرج بر در و دیوارهای آرایشگاه های مردانه متوجه تغییر رفتاری با ادبیات آرایشگاه های زنانه می شویم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این تغییر رفتاری میان آرایش زن و مرد به سبک جدید زندگی امروزی و خرده فرهنگ های وارد بر نظام می باشد که به معنی غربی شدن و تاثیرات آن بر روحی جامعه به ویژه جوانان است.

به این گونه که جوانان یا الگو برداری از رسانه های غربی زیبایی و آرایش زنان و دختران را ملاک رفتاری و زیبایی خود می دانند و دچار اختلال جنسیتی که در غرب وجود دارد می شوند.

نعمتی در رابطه با علل استفاده ی پسران و مردان از لوازم آرایشی گفت: همان طور که گفتیم هویت یک فرد در دوران نوجوانی شکل می گیرد که اگر خانواده در آن دوران مراقبت ویژه ای از فرزندشان به عمل نیاورند و الگوهای نامناسبی در اختیار آنها قرار دهند.

شخصیت فرزند و نوجوانان به همان شکل صورت می گیرد که در آینده تغییر دوباره ان بسیار سخت می باشد و این الگو ها را می توان رفتار والدین، اطرافیان و رسانه ها دانست که تاثیر بسزایی در شکل گیری هویت یک فرد نوجوان در زندگی اجتماعی اش دارد.

گفتنی است، که با وجود غنی بودن فرهنگ ایرانی و اسلامی و الگوهای مناسب باز هم چنین رفتارهایی در جامعه ما شکل می گیرد و تنها سوالی که در ذهن می ماند این است که کاش مردم خود با این هنجار و رفتار ناپسندیده مبارزه می کردند و عکس ها و الگوهای غربی را در محل کار آرایشگاه ها به نمایش نمی گذاشتند و ای کاش هنوز ریش سفیدان متمدنی درخانواده ها وجود داشت تا قبح و زشتی اینگونه رفتارها را به فرزندان گوش زد می شد، تا این جوانان کلام نیک آنان را سرلوحه زندگیشان قرار می دادند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار