عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران گفت: اقتصاد مقاومتی را می توان با نگاه فناورانه به الگوی جهانی توسعه تبدیل کرد .


نوید کمالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: امروزه با توجه به آمارها و اطلاعات استاندارد جهانی ميزان دسترسي مردم به فناوري‌هاي روز از جمله فناوري اطلاعات، تا حدود زيادي درصد فقر يا ثروت ملتها را در ابعاد گوناگون نشان مي‌دهد. در بسياري از مناطق دنيا، فقرا دسترسي ناچيزي به فناوري های اطلاعاتی دارند كه تنها نيازهاي اوليه آنها را برطرف مي‌كند.

وی ادامه داد: براي برطرف كردن نيازهاي بيشتر، بايد طرح‌هايي تعبيه شود تا به‌وسيله آن ميزان دسترسي نیازمندان به امكانات اطلاعاتي و ارتباطاتي افزايش يابد.

معاون فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی ابراز داشت: هرچقدر اين دسترسي بيشتر گردد، از ميزان فقر در ابعاد مختلف اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی كاسته مي‌شود و راه براي توسعه پايدار هموارتر مي‌گردد.

وی ابراز داشت: مثال‌هاي زيادي در ميان كشورهاي توسعه‌نيافته يا در حال توسعه وجود دارد كه در آنها سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي طرح‌هايي را در اين زمينه در حال اجرا دارند.

کمالی عنوان داشت: طرح‌هاي توسعه‌دهنده دسترسي به فناوري اطلاعات و ارتباطات، ميزان مشاركت مردم در حوزه‌هاي عمومي و دولتي، بهره‌گيري از اطلاعات بازار محصولات كشاورزي و نيز دسترسي به منابع مختلف براي برآورده كردن نيازهاي اوليه آنها را افزايش مي‌دهد.

وی اذعان داشت:چنين طرح‌هايي در سال‌هاي اخير به طور گسترده‌اي در مناطق فقيرنشين ايالت‌هاي مختلف کشور هند اجرا شده‌اند.

محقق و پژوهشگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد:کشور ما به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه که روند توسعه و پیشرفت را با سرعتی قابل تحسین پیش می برد باید در باب بکارگیری فناورهای ارتباطی و اطلاعاتی نقش نیز گامهایی بلندی بردارد که خوشبختانه با همت و تلاش صورت گرفته در دولتهای نهم و دهم شاهد توسعه و فرهنگ سازی مناسب در حوزه ارائه خدمات آی تی و آی سی تی در کشور بوده ایم .

وی تصریح کرد: توسعه مناطق محروم روستایی در سه دهه گذشته به عنوان یکی از اهداف ثابت در چشم اندازهای کلان انقلاب اسلامی بوده و در این راستا مراکز و نهادهای مختلفی مشغول به خدمت هستند اما ایجاد نقشه راهبردی توسعه پایدار روستایی در ابعاد اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی بر مبنای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با بهرهگیری از تجربیات جهانی نیاز به ایجاد ساختاری مستقل و مردم محور دارد که با کمک مردم و برای مردم این راهکارها را پیاده سازی و مدیریت نماید.

کمالی یادآور شد:امروزه با تلاشهای صورت گرفته در راسای توسعه مناطق محروم شرق کشور ما با تشکیل کارگروه های تحقیقاتی و مطالعاتی فرایند بررسی راهکارهای توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته را آغاز کرده ایم که نتایج آن را می توان در راه اندازی فاز اول اولین روستای الکترونیکی و هوشمند شرق کشور که در روستای زین آباد از توابع شهرستان بجستان ایجاد شد مشاهده کرد .

وی ابراز خرسندی کرد: امروزه جامعه جهان به دنبال راهکارهای نوین در راستای فقر زدایی و ایجاد فرصت زندگی مناسب برای تمام اقشار بشریت است که نتيجه اين تلاش، تنظيم سندي فراگير با امضاي همه كشورهاي جهان است كه به سند «توسعه هزاره سازمان ملل» موسوم شده و مي‌كوشد تا مهم‌ترين راهكارهاي دستيابي به آرمان بزرگ بشریت از جمله ایجاد دنیایی اخلاقي‌تر، انساني‌تر و داراي فقر كمتر را بيان كند. بخشي از اين سند كه با علامت اختصاري MDG شناخته مي‌شود، بر نقش توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در فقرزدايي و توانمندسازي ساكنان مناطق محروم تاكيد دارد.

مدیر پروژه توسعه شهره و روستاهای الکترونیک استان خراسان رضوی توضیح داد:براي مثال توسعه دسترسي به فناوري اطلاعات در مناطق فقيرنشين، مي‌تواند دسترسي بهتر به آموزش و پرورش را به همراه داشته باشد، شاخص‌هاي سلامت و بهداشت در ميان خانواده‌هاي فقير را ارتقا دهد، ميزان مرگ و مير مادران و نوزادان را كاهش دهد، آموزش‌هاي مربوط به مقابله با بيماري‌هايي خطرآفرین مانند ايدز و هپاتیت را گسترش دهد ، هزينه‌هاي مربوط به برخي مسافرت‌هاي بين‌شهري را از طريق جايگزيني با ارتباطات الكترونيكي از طریق استفاده از دفاتر مخابراتی موسوم به آی سی تی روستایی را كاهش دهد، به توسعه و جذب ساكنان مناطق محروم در موقعيت‌هاي شغلي پاره‌وقت و کارآفرینی شود .

وی گفت:اما چالش اصلي اين است كه چگونه می‌توان فقيران بي‌انگيزه و نااميد را ترغيب كرد تا براي رفع نيازهاي اوليه خود از فناوري اطلاعات و ارتباطات بهره بگيرند تا آنها را توانمند و به حقوق اوليه خود آشنا سازد که می توان این پرسش را با ایجاد فرهنگ سازی مناسب از کانالهای اطلاع رسانی مانند رادیو تلوزیون و تدریس دوره های آموزشی شهروند الکترونیک پاسخ گفت .

کمالی ابراز امیدواری کرد: با کوشش تمام محققین و مدیران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حوزه فناوری اطلاعات و بهره گیری موثر از آن کشور ما بتواند به جایگاه نخست در حوزه محرومیت زدایی با بهره گیری ار فناوری اطلاعات در سطح جهان دست یابد و خرسندم از این که الگوی موفق روستای زین آباد در اجلاس جهانی ارتباطات که با حضور بزرگان فناوری اطلاعات جهان از جمله مدیران شرکتهای گوگل ، یاهو و همچنین نماینده بانک جهانی در کشور امارت متحده عربی و در آذر ماه سال جاری در سخنرانی بنده در این اجلاس به عنوان یک الگوی موفق اسلامی و ایرانی به جهانیان معرفی خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.