قانون عضویت ایران در "اتحادیه بین‌المللی مخابرات هوانوردی" از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، قانون عضویت ایران در «اتحادیه بین‌المللی مخابرات هوانوردی» که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود در «اتحادیه بین‌المللی مخابرات هوانوردی» عضویت یابد و نسبت به پرداخت ودیعه مربوط و یا کمک با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.

همچنین اجرای مواد (42) و (44) اساسنامه منوط به رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

رواج همه موضوعات پردازش اطلاعات و مخابرات، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با انتقال و پردازش همه مقوله‌های اطلاعاتی که در فعالیت صنعت حمل و نقل هوایی مورد نیاز است و مطالعه مشکلات مرتبط با آنها با هدف ایجاد حمل و نقل هوایی امن و منظم در همه کشورها، گسترش، آموختن، استفاده و فعالیت به روشهای پردازش اطلاعات و مخابرات همه کشورها و فراهم کردن سرویس‌های مناسب مخابرات و داده‌پردازی و سرویس انتقال اطلاعات، همکاری با اتحادیه بین‌المللی مخابرات، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، دیگر گروههای دولتی، بین‌المللی و ملی، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی و دیگر سازمان‌های خط هوایی در همه موضوعات، داشتن موضعی در مورد مخابرات و پردازش اطلاعات و انتقال بین شرکتهای حمل و نقل هوایی، قرارداد بستن، مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها یا دیگر برنامه‌های قراردادی برای فراهم کردن خدمات مخابرات و سرویس پردازش اطلاعات برای همه طبقات مصرف‌کننده به منظور بهبود عملکرد اقتصادی اتحادیه و رسیدن به نظام اقتصادی مطلوب برای بهره بردن اعضاء و  هدف کلی‌تر آن به‌عهده گرفتن هر چیزی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، کاملاً یـا تا حدی بر اهـداف اتحادیه همـانگونه که قبلاً معین شد تأثیر می‌گذارد، و هر چیزی که مسئول تسهیل یا کمک به تحقق آنها باشد، از اهداف اتحادیه بین المللی مخابرات هوانوردی است.

بر اساس این مصوبه، اتحادیه از اعضائی تشکیل شده که تعداد و میزان سرمایه‌گذاری آنها متغیر است. سرمایه اتحادیه براساس پذیرش یا کناره‌گیری اعضاء متغیر است. سهام هایی که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری اعضاء هستند، قابل انتقال به اشخاص ثالث نیستند. مسئولیت اعضاء به مقدار سرمایه‌گذاری آنها محدود می‌شود. در این قسمت هیچ مسئولیت مشترک و متعددی وجود ندارد.

همچنین میزان مشارکت هر کدام از اعضاء سیتا در سرمایه اتحادیه به نسبت مشارکت آنها در هزینه‌های مشترک مربوط به خدمات فراهم شده توسط سیتا در زمان انتشار در صورتحساب سالیانه، خواهد بود. تقسیم سرمایه اتحادیه هر سال در طول یک ماه از مجمع عمومی سالیانه انجام خواهد شد که رقمها را برای سال گذشته در نظر می‌گیرد. صورت‌حساب‌ها توسط سیتا با هدف تعیین مشارکت نسبی هر کدام از اعضاء در هزینه‌های مشترک خدمات فراهم شده سیتا نگهداری می‌شوند.

بر اساس این مصوبه، اعضاء متعهد می‌شوند تا تعدادی از سهام را که مربوط به تقسیم سالیانه سهام است بر طبق شرایط معین شده توسط هیئت مدیره پس بدهند یا بگیرند. با این حال هیچ عضوی نمی‌تواند کمتر از یک سهم داشته باشد. اعضائی که از یک کشور یا عضو یک گروه مالی هستند، نمی‌توانند با هم بیش از بیست درصد(20%) سهم سرمایه اتحادیه را داشته باشند. اعضائی که از یک کشور یا عضو یک گروه مالی هستند در میان خود مسئول تقسیم سهام شامل بیست درصد(20%) سهم سرمایه اتحادیه، که به آنها اختصاص‌یافته خواهند بود.

استعفاء

هر عضوی که مایل به استعفاء از اتحادیه باشد باید این مسئله را کتباً؛ در ظرف شش‌ماه اول سال مالی اتحادیه به اطلاع هیئت مدیره برساند. این استعفاء فقط در پایان سال مالی اتحادیه، که در آن مدت استعفاءنامه تحویل داده شده، عملی خواهد بود. مگر اینکه تصمیم مجمع عمومی عکس آن باشد.

هر عضو دارای موقعیت خوب می‌تواند یک مدیر را که باید یکی از کارمندان وی باشد، پیشنهاد کند. اعضای دارای موقعیت خوب که جواز به کاراندازی هواپیما‌ها را دارند، می‌توانند با هم متحد شده و یک مدیر مشترک را پیشنهاد کنند، مشروط بر اینکه اعضای تشکیل‌دهنده گروه که به‌طور جمعی تشکیل شده حداقل دویست و پنجاه سهم داشته باشند. این مدیر باید کارمند یکی از اعضای گروه باشد.

بر اساس این مصوبه، فعالیتهای اتحادیه توسط یک یا چند حسابرس، حسابدار رسمی، که به مدت سه سال انتخاب شده‌اند و این مدت قابل تمدید است، نظارت می‌شود. این حسابرسان توسط مجـمع عمومی انتخاب می‌شـوند و در صورت تفویض اختیار آنها، به دلایل قانونی، فقط توسط این مجمع از کار برکنار می‌شوند. کلیه حسابرسان هیئت حسابرسی را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، اتحادیه توسط یک هیئت مدیره متشکل از حداقل سه و حداکثر سی عضو اداره می‌شود که توسط مجمع عمومی به نحو مقرر در آن مشخص شده‌اند و در هر زمان توسط این مجمع اخراج می‌شوند.

مدیران برای یک دوره انتخاب می‌شوند که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی پس از انتخاب انصراف می‌دهند. ممکن است حکم آنها تمدید شود. مدیران هیأت را تشکیل می‌دهند.

همچنین هیئت مدیره حداقل چهار بار در سال یا با تصمیم رئیس به درخواست مدیر هر بار برای رفع نیازهای اتحادیه تشکیل جلسه می‌دهد و با ارسال نامه، تلکس، تلگرام یا پیام حداقل پانزده روز قبل از روز معین شده جلسه، مدیران به جلسه دعوت می‌شوند.

مجامع عمومی

مجمع عمومی سالانه در بروکسل یا هر نقطه دیگری که ممکن است خارج از بلژیک باشد، تشکیل جلسه می‌دهد. هیئت مدیره در مورد زمان و محل مجمع تصمیم‌گیری می‌کند. به علاوه، هر زمان که منافع اتحادیه ایجاب کند، هیئت مدیره می‌تواند دستور تشکیل جلسه ویژه مجمع عمومی را صادر کند. این هیئت باید تشکیل این جلسه را با درخواست کتبی از اعضائی که یک‌سوم کل تعداد سهام را ارائه می‌کنند اطلاع دهد. هر زمان که حسابرسان تشخیص دهند که منافع اتحادیه به چنین اقدامی نیاز دارد تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی را اطلاع می‌دهند.

اجرای انتقال‌ها

هیئت مدیره با ایجاد حق ثبت در ثبت اعضاء واگذار می‌شود. ثبتها به ترتیبی که براساس اسناد قطعی امضاء شده و تاریخ زده شده دریافت شده‌اند، انجام می‌شوند. به خصوص، صورتجلسه‌های مجمع عمومی که در مورد تقسیم دوباره سهام بین اعضاء حکم می‌کنند، یک سند قطعی برای این منظور در نظر گرفته خواهد شد.

انتخاب محل سکونت

بر این اساس، هـر عضوی که خـارج از بلژیـک سـکونت دارد بـاید به هر هدفی که به اجرای مواد حاضر مربوط باشد محل سکونتی را در بلژیک انتخاب کند. در صورت عدم انتخاب محل سکونت، انتخاب محل سکونتی در دفتر ثبت اتحادیه که در آنجا همه اخطارنامه‌ها،  فراخوانها و دستورات به‌طور قانونی صادر می‌شود قانونی تلقی می‌شود.

همچنین هر مدیر، حسابرس یا مدیر انحلال که در خارج از بلژیک سکونت دارد در طول مدت زمان انجام وظایف باید محل سکونتی را در دفتر ثبت اتحادیه انتخاب کند، که در آنجا همه اخطارنامه‌ها، فراخوانی‌ها و دستور‌های مربوط به کارهای اتحادیه و با مسئولیت برای اداره و نظارت آن، به‌طور قانونی صادر می‌شوند.
انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار