ايران با توليد سالانه 33 ميليون تن سنگ يکي از چهار کشور برتر دنيا دراين زمينه است و 10 درصد اين توليد در شهرستان محلات است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، چين با 900، استراليا با 370 و برزيل با 150 ميليون تن کشورهاي اول تا سوم توليد کننده سنگ در دنيا هستند.
حدود 50 درصد سنگ توليد شده در محلات اکنون فرآوري مي شود که سبب توسعه اشتغال و انتقال سرمايه به اين شهرستان و البته کشور شده است.
  سرافراز مدير خوشه سنگ محلات مي گويد: افزايش فرآوري سنگ در اين شهرستان به علت توجه بيشتر به توسعه فناوري فرآوري سنگ در کارخانه هاي توليد سنگ محلات است.
شهرستان محلات با برخورداري از 100 معدن سنگ و 250 واحد صنعتي فرآوري سنگ قطب توليد سنگ ساختماني به خصوص سنگ تراورتن در کشور است.
هرسال 2 و نيم ميليون تن سنگ تراورتن در محلات توليد مي شود.
معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت در حاشيه بازديد از سنگ محلات گفت : در کشور 6 هزار کارخانه فرآوري سنگ فعال است که تاکنون 300 واحد آن به فناوري هاي نوين براي استحصال سنگ تجهيز شده است.
آقاي فاطميان مي افزايد: 250 کارخانه سنگ براي دريافت تسهيلات 150 ميليارد توماني نوسازي تجهيزات ثبت نام کرده اند که تا پايان سال تسهيلات خود را دريافت مي کنند و به فناوريهاي نوين مجهز مي شوند.
براي خريداري و نصب تجهيزات مدرن تراش سنگ و توليد سنگ 3 ميليارد ريال سرمايه لازم است که براي تامين 50 درصد آن تسهيلات ارائه مي شود.
مدير خوشه سنگ محلات مي گويد: توسعه فرآوري سنگ تحول عظيمي در حوزه اشتغال ايجاد مي کند و اکنون 250 کارخانه سنگ در استان مرکزي فعال است که 60 درصد آنها از تجهيزات مدرن فرآوري استفاده مي کنند.
آقاي سرافراز مي افزايد: فرآوري کامل سنگ هاي برداشت شده نيازمند ايجاد 250 کارخانه ديگر با ماشين آلات مدرن است.
آقاي علي پور دارنده واحد فرآوري سنگ در محلات مي گويد: مدرن سازي حرف اول را در فرآوري و توسعه اشتغال و بهره گيري از معادن مي زند و بايد برنامه مدوني وجود داشته باشد تا بتوان از اين ظرفيت ها به نفع فرزندان اين مرز و بوم استفاده کرد و با حمايت تسهيلاتي و فرهنگ سازي زمينه ماشيني کردن فرآيند توليد و فرآوري فراهم شود.
آقاي توکلي از سرمايه گذاران سنگ محلات مي گويد: در روش سنتي از هر تن سنگ 7 متر و با فناوري هاي نوين تا 20 متر مربع سنگ از هر تن فرآوري مي شود.
وي مي افزايد: فرآوري سنگ با ماشين آلات صنعتي، علاوه بر افزايش بهره وري ، سرعت کار را هم افزايش مي دهد.
آقاي توکلي اضافه مي کند: درآمد فرآوري 300 کيلو سنگ، 3 ميليون تومان و حدود سه و نيم برابر هزينه صرف شده براي فرآوري است.
آقاي محمدي مدير کارخانه توليد سنگ هاي آنتيک محلات هم مي گويد: با استفاده از ماشين هاي جديد تراش سنگ و فرآوري قطعات کوچگ سنگ معادن و کارخانه هاي تراش، مي توان با شکل دهي به قطعات کوچک و چيدن آنها در ابعاد مختلف ارزش افزوده آن را تا 80 درصد افزايش داد.
در ايران 30 تا 60 درصد سنگ استخراج شده از معادن ضايعات مي شود.
آقاي شعباني فرد استاندار مرکزي از رويکرد دولت براي کاهش هزينه ها و افزايش بهره وري خبر مي دهد و مي افزايد: با توجه به بازار مناسب و تنوع توليد سنگ هاي آنتيک دولت به داوطلبان ايجاد اين خطوط توليد بدون محدوديت تا 80 درصدِ سرمايه لازم ، تسهيلات مي دهد.
اکنون 90 درصد سنگ توليدي در کشور به مصرف داخلي مي رسد و 10 درصد آن به خارج از کشور صادر مي شود که ارزش صادرات سالانه آن حدود 250 ميليارد تومان است.
بر اساس مصوبه هيئت دولت و براي تقويت توليد داخلي، صادرات سنگ خام به صورت وزني از سال گذشته با تعرفه 60 درصدي روبرو شد که اين تعرفه موجب تشويق بهره برداران و صنعتگران براي فرآوري سنگ و صادرات سنگ به صورت متر مربع شده است.
قيمت هر متر مربع سنگ تزئيني در بازارهاي جهاني 20 دلار و هر تن سنگ خام با قابليت فرآوري 20 متر مربع 40 دلار است.
اليزابت مسئول بازرگاني سفارت بلژيک در ايران که چندي پيش از نمايشگاه سنگ محلات بازديد کرد، گفت: شرکت هاي توليد کننده تجهيزات معدني در بلژيک آماده عقد قرارداد براي تجهيز معادن ايران به فناوريهاي نوين هستند.
رئيس سازمان نظام مهندسي معادن استان مرکزي مي گويد: اکنون معادن استان با نيمي از ظرفيت خود فعالند و توجه به اين واحدها مي تواند زمينه فعاليت واحدهاي معدني سنگ را افزايش دهد.
آقاي غلامي مي افزايد: با استفاده از ظرفيت هاي توليدي معادن و فرآوري کامل توليدات معدني، بيش از 2 هزار شاغل اين بخش به بيش از 10 هزار نفر افزايش مي يابد.
رئيس خانه صنعت و معدن استان مرکزي بي توجهي دستگاه ها به صاحبان و بهره برداران سنگ و نبود تشکل فراگير براي انتقال تجربيات علمي و عملي را آفت بزرگ بخش معدن مي داند و مي افزايد: وجود مشکلات متعدد در بخش سنگ موجب شده است معدنکاران نتوانند از قابليت هاي موجود براي مبارزه با مشکلات استفاده کنند.
آقاي توسطي مي گويد: ايجاد يک شرکت عرضه داخلي براي بستـه بندي و فروش توليدات براي ساماندهي به وضع فروش محصولات توليدي ضروري است.
کارشناسان مي گويند: ايجاد انجمن معدني براي انتقال اطلاعات معدني، حمايت از راه اندازي واحدهاي فرآوري مدرن در حاشيه معادن سنگ، افزايش نظارت سازمـان صنعت، معدن و تجارت بر مجموعه هاي توليدي و عرضه محصولات معدني، بهبود کمي و کيفي محصولات، ارائه تسهيـلات لازم براي نوسـازي ماشيـن آلات معـدني، پايين آوردن نرخ تمام شده توليد و اجراي بسته حمايتي در مورد معدنکاران ازجمله راهکارهاي توسعه اين بخش است./س
برچسب ها: سنگ ، محلات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.