وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين اجلاس زمينه‌اي شد كه در آينده همكاري‌هاي گسترده‌اي با اين كشورها داشته باشيم، ما در دولت پيشنهاد داديم و اميدوارم حداقل در يك سال آينده شاهد تحولات فرهنگي و تحكيم روابط فرهنگي با اعضاي جنبش باشيم.

سيد محمدحسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران  در خصوص دستاوردهاي اجلاس مهم تهران در بين كشورهاي عدم تعهد گفت: به فضل الهي و گفته‌ همگان به ويژه شركت كنندگان در اجلاس، اجلاس تهران به خوبي برگزار شد.

وي افزود: حضور جمعي از هيئت‌ها در اين اجلاس بي‌سابقه بود و وجود مصوباتي در اين اجلاس، در مجموع هم براي جنبش عدم تعهد يك نقطه عطف و هم براي هيئت‌هاي خارجي و ديپلماسي ما يك دوره بسيار خوب و موفق بود و دستاوردهاي مثبت فراواني را به همراه داشت.

وي ادامه داد: اين اجلاس هنوز در ابتداي راه است؛ يعني رياست جمهوري اسلامي از هم اكنون آغاز شده و خيلي از افراد شركت كننده در اين اجلاس در سطح كارشناسي،وزرا و سران تصورشان نسبت به ايران واقعي شد.

حسيني عنوان كرد:همچنين ديدگاهي كه اين كشورها نسبت به ايران داشتند از ابعاد مختلف بحث‌هاي سياسي،مسائل اقتصادي و مباحث فرهنگي جالب توجه بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اين اجلاس زمينه‌اي شد كه در آينده همكاري‌هاي گسترده‌اي با اين كشورها داشته باشيم، ما در دولت پيشنهاد داديم و اميدوارم حداقل در يك سال آينده شاهد تحولات فرهنگي و تحكيم روابط فرهنگي با اعضاي جنبش باشيم.

وي ادامه داد: در كنار فعاليت‌هاي فرهنگي، ما مي‌توانيم نشست وزراي فرهنگ و اطلاع رساني را داشته باشيم همچنين با برپايي يك جشنواره‌ اعضاي اين كشورها در آن برنامه‌ها مشاركت كنند.

وي تصريح كرد: با اين برنامه‌ها فعاليت‌هاي مشتركي را در زمينه‌هاي هنري‌هاي تجسمي،سينما، تئاتر، موسيقي و زمينه‌هاي مختلف تعريف مي‌كنيم تا پيوند بيشتري ايجاد شود.

حسيني بيان كرد: براي ايجاد تغيير و تحول در نگاه جهاني،بايد فرهنگ‌سازي صورت گيرد و به همين جهت اين فرصت مناسب و خوبي براي جمهوري اسلامي ايران است.

وي افزود:بحث همكاري رسانه‌اي،تجربه‌اي بود كه در اجلاس كشورهاي غيرمتعهد به دست آمد.

حسيني در اين باره تصريح كرد:خبرنگاران فراوان با حضور در اين اجلاس با امكاناتي كه ما در اختيارشان قرار داديم،توانستند به طور مستقيم از ايران اخبار اجلاس و موارد مورد نظر خود را به كشورهاي خود منتقل كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت:اميدوارم بتوانيم با ايجاد يك همگرايي رسانه‌اي،وابستگي كه هم اكنون برخي از اين كشورها به غرب دارند و همچنين با دريافت خبر از خبرگزاري‌هاي غربي آن نگاه منفي نسبت به جمهوري اسلامي برطرف شود.

وي در خصوص برپايي جشنواره فرهنگي با حضور اعضاي شركت كننده در اجلاس گفت: ما تجربه برنامه‌هاي بين‌المللي را داريم و در همين اجلاس هم نشان داده شد كه ايران قابليت و ظرفيت بالايي دارد و همه به مديريت خوب ايران اذعان داشتند.

حسيني بيان كرد:در فعاليت‌هاي فرهنگي هم ما جشنواره‌هاي متعدد بين‌المللي داشته‌ايم و از همه كشورهاي دنيا براي حضور در اين جشنواره نيز دعوت كرده‌ بوديم.

وي افزود:هم اكنون مي‌توانيم با تدارك يك برنامه فقط بين اين 120 كشور كه عضو جنبش عدم تعهد هستند اين جشنواره را برگزار كنيم.

وزير ارشاد در اين باره تصريح كرد:اين كشورها؛‌سوژه‌ها، ايده‌ها و موضوعات مورد نظر خود را تعريف كرده‌اند و با مشورت آن را اعلام مي‌كنيم كه به نظر من مورد استقبال آن كشورها هم قرار خواهد گرفت.

حسيني ادامه داد:اين آمادگي را داريم هم در سطح مديران،مسئولان و وزراي فرهنگ و هم در سطح هنرمندان،فيلم‌سازان، نويسندگان، شعرا و نخبگان علمي و فرهنگي برنامه داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد:به نظر من اين كار به خوبي انجام خواهد شد و خود اين جشنواره مي‌تواند تداوم بخش حضور فعال‌ ما در عرصه فرهنگ باشد./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار