اولين کارگردان زن عربستاني با ساختن فيلمي درباره محدوديت هاي اجتماعي شديد عليه زنان در جامعه اين کشور، در جشنواره فيلم ونيز شرکت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اين فيلم که به گفته کارگردان، اولين فيلمي است که به صورت کامل در عربستان فيلمبرداري شده است، داستان زندگي دختري ده ساله به اسم وجده است که سعي مي کند هم در مدرسه و هم در خانه با دور زدن محدوديت ها، موانع اجتماعي ايجاد شده براي زنان را از ميان بردارد. 

وي در جامعه اي که دوچرخه سواري زنان را امري ناپسند مي داند، دوست دارد دوچرخه اي سبز رنگ براي خود بخرد.

وي سعي مي کند از طريق حفظ آياتي از قرآن، برنده مسابقات قرآن در مدرسه شود و با پول جايزه اي که به وي مي دهند، اين دوچرخه را خريداري کند. 

"حيفاء المنصور" کارگردان اين فيلم گفت فيلم تلاش مي کند جدايي و تنهايي زنان عربستان را به تصوير بکشد و نشان دهد چگونه آنها در جامعه عربستان نسبت به مردان از موقعيت اجتماعي پايين تري برخوردار هستند. زنان عربستان از رانندگي محروم هستند و براي کار کردن، مسافرت و يا باز کردن حساب بانکي به موافقت قيم خود که يک مرد است، نياز دارند. 

المنصور که بعد از پخش فيلم خود در ونيز با خبرنگاران به زبان انگليسي صحبت مي کرد، گفت‌: ما بايد مسير خود را ادامه دهيم و اميدوار باشيم که جامعه اي بازتر و آزادتر ايجاد کنيم. 

وي با اشاره به برخي نشانه هاي تغيير در جامعه عربستان گفت نسل هاي جوان با به چالش کشيدن سنت هاي خشک و خالي در حال تغيير دادن مرزهاي مربوط به امور پذيرفته شده در اين جامعه هستند. 

به دنبال قيام هاي اخير در کشورهاي عربي، پادشاه عربستان طرح هايي را براي بهبود وضع آموزش و فرصت هاي شغلي زنان اجرا کرد.

کارگردان اين فيلم گفت به رغم اينکه براي فيلمبرداري و ساخت اين فيلم، مجوزهاي لازم را از دولت عربستان دريافت کرده بود ولي باز هم با موانع و مشکلات زيادي در زمان ساخت روبرو شد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار