خجالت يكي از رفتارهاي انساني است كه هم مي تواند خوب و هم بد باشد چرا كه گاهي اوقات باعث پيشرفت و در برخي مواقع نيز سد راه انسان مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، به انساني خجول مي گويند كه در مقابل ديگران احساس ترس، ناراحتي و عدم اطمينان مي كند. خجالت علل و انواع مختلفي دارد و راه هاي گوناگوني براي غلبه بر آن يافت مي شود.
خجالت كشيدن گاهي اثرات منفي به دنبال دارد و در صورتي كه با آن مقابله نشود فرصت هاي زيادي از دست مي رود بنابراين اگر آدمي خجالتي هستيد و احساس مي كنيد كه به همين علت فرصت هاي زيادي را از دست مي دهيد بايد به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- درست مثل هرترس ديگري، اولين گام براي غلبه بر خجالت، تشخيص مشكل و تصميم گيري براي حل آن مي باشد. اگر شما از اين بيم داريد كه مردم به حرف هاي تان بخندند و يا از آن برداشت اشتباه كنند فردي خجالتي هستيد.
خجالت در هر انساني متفاوت است. گروهي از افراد خجالتي در جمع احساس ناامني مي كنند و در برخي از موارد نيز خجالت كشيدن هم خود فرد و هم اطرافيانش را به دردسر مي اندازد.
گاهي صورت افراد خجالتي سرخ مي شود و لكنت زبان پيدا مي كنند. در رفتار اين افراد اضطراب و هيجان زدگي به چشم مي خورد و ضربان قلب شان تند مي شود. درست مثل هرترس ديگري، تنها در صورتي مي توانيد بر خجالت خود غلبه كنيد كه تبعات منفي آن را شناسايي نماييد. البته گام بعدي اين است كه تصميم بگيريد با خجالت خود مواجه شويد و براي برطرف كردن آن چاره اي بينديشيد.
2- از هر فرصتي براي رفت و آمد با مردم و گپ زدن با آنها استفاده كنيد. خجالت مي تواند يك حالت ذهني باشد. اگر شما براي غلبه بر خجالت خود تلاش نكنيد هرگز در حضور ساير مردم احساس امنيت نخواهيد كرد و ممكن است حتي از پرسيدن يك نشاني نيز بيم داشته باشيد.
بنابراين شما بايد از هر فرصتي براي بودن در كنار مردم و تمرين كردن مهارت هاي كلامي خود استفاده كنيد. اگر به يك گردهمايي دعوت شده ايد حتما به آنجا برويد و از بودن در جمع لذت ببريد. اجازه ندهيد احساس عدم امنيت بر شما تسلي پيدا كنيد.
به مهماني ها به عنوان فرصتي براي غلبه بر خجالت خود فكر كنيد. با افرادي كه در محيط كار يا همسايگي با آنها برخورد مي كنيد حرف بزنيد. با اين كار مي توانيد گام به گام بر خجالت خود غلبه نماييد.
3- براي اينكه در جمع راحت باشيد بايد طوري رفتار كنيد كه ديگران نيز در حضور شما احساس راحتي كنند. هميشه خود را جاي ديگران بگذاريد. اگر هنگام مكالمه خجالت مي كشيد در مورد تصوير ذهني كه طرف مقابل از شما پيدا مي كند بينديشيد.
از سوي ديگر اگر شما سعي كنيد كه راحت باشيد؛ حداقل طرف مقابل براي حرف زدن با شما احساس آرامش كافي خواهد كرد.
با به كاربستن توصيه هاي ساده فوق مي توانيد بر خجالت خود غلبه كرده و ارتباط تان را با سايرين بهبود بخشيد./س

برچسب ها: خجالت ، رفتار ، احساس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.