آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: روحانیت نقش بسیار مهمی در فراهم کردن بستر‌های فرهنگی برای استقرار بانکداری اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد آیت‌الله محمد‌تقی مصباح‌یزدی در هم‌اندیشی مدیران مؤسسه مالی و اعتباری مهر که در هتل پارس مشهد برگزار می‌شود اظهار کرد: به برکت نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی بسیار استثنایی برای زنده شدن اسلام و وارد شدن آن به بطن مناسبات اجتماعی در ابعاد گوناگون فراهم شد.

مصباح‌یزدی ادامه داد: در سال‌های اخیر با وجود تمامی کمبودها و ضعف‌ها و هم‌چنین شرایط نامساعد بین‌المللی جهش‌های بسیار عظیمی در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی در کشورهای مختلف اسلامی ایجاد شده و دین مبین اسلام در سراسر دنیا زایش مجددی داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: علی‌رغم آنکه در کشورهای اسلامی در عرصه اقتصاد آمادگی‌ها و بسترسازی‌های لازم وجود نداشت در این حوزه نیز شاهد تحولات عظیمی بوده‌ایم و البته باید عنوان کرد که مقام معظم رهبری، دلسوزان نظام، دست‌اندرکاران انقلاب، خانواده شهدا و عموم مردم که هستی خود را برای زنده شدن مجدد اسلام فدا کرده‌اند نسبت به عرصه اقتصادی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند.

مصباح‌یزدی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در عرصه اقتصاد ضرورت ایجاد بانکداری اسلامی است و باید اذعان کرد که این مسئله قبل از انقلاب اسلامی نیز در حوزه‌های علمیه مطرح بوده و درحدود نیم قرن قبل شهید محمد‌باقر صدر کتاب بسیار جامع و مفیدی در این زمینه نگارش کرده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر روی مسئله بانکداری اسلامی مطالبات بسیار جدی انجام شد و شورای نگهبان بعد از اصلاحات و تصرفات مختلف بانکداری بدون ربا را تصویب کرد.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: گروه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور از زوایای مختلف با مسئله اسلامی شدن اقتصاد و بانک‌ها برخورد کرده‌اند و بعضی از این افراد که حتی در ابتدای انقلاب نیز مسئولیت‌های مهمی داشته‌اند معتقد بودند که دین نباید در مسائل اقتصادی دخالت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی نیز اعتقاد دارند که احکام اقتصادی و اجتماعی قرآن و اسلام تاریخ‌مند است، یعنی صرفاً برای یک دوره تاریخی خاص نازل شده و در حال حاضر کاربردی ندارد.

مصباح‌یزدی اظهار داشت: گروه دیگری نیز بودند که نظرات معتدل‌تری داشتند و عنوان می‌کردند که اسلام دارای احکامی اقتصادی است اما فهم و اجرای این احکام از عهده همه بر نمی‌آید و این گروه تنها برای خودشان موقعیتی خاص قائل بودند و عنوان می‌کردند که فهم علوم اقتصادی نیازمند تبحر در زمینه علوم دانشگاهی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر یک سری نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آنچه در بانک‌ها عمل می‌شود دقیقاً همان چیزی نیست که در قانون اساسی و قانون بانکداری اسلامی آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات مؤسسه مالی و اعتباری مهر تاکید کرد: این مؤسسه وابسته به پاک‌ترین و ارزشمند‌ترین نهاد انقلابی است که در حقیقت پیشانی اقتصاد نظام را تشکیل می‌دهد و اعمال بانکداری در این مؤسسات بسیار چشم‌گیر است.

مصباح‌یزدی ادامه داد: البته یک سری نقایص و کمبودهایی به خصوص در زمینه بستر‌سازی فرهنگی لازم برای نهادینه‌سازی بانکداری اسلامی به چشم می‌خورد که در این رابطه باید نهادهای فرهنگی مسئول و هم‌چنین روحانیت به طور ویژه‌ای وارد شوند.

لازم به یادآوری است دومین همایش مشترک مدیران مؤسسه مالی و اعتباری مهر و مسئولین حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سپاه به مدت سه روز در محل هتل پارس مشهد برگزار می‌شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.