يك روانشناس گفت: امروزه بيشترين ميزان مراجعه به مراكز مشاوره را دختران و پسران جواني تشكيل مي‌دهند كه به دليل فاصله سني زياد با والدين خود مدعي هستند كه والدين درك درستي از آنها ندارند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
؛اردشير ياراحمدي در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار كرد: زماني كه زن و مرد با هم ازدواج مي‌كنند و پس از يك يا دو سال صاحب فرزند مي‌شوند، طبيعي است كه به اندازه يك نسل ميان والدين و فرزندان فاصله مي‌افتد و هرچه فاصله سني والدين و فرزندان بيشتر باشد، شاهد بروز برخي مشكلات ميان اين دو نسل خواهيم بود.

 

وي افزود: امروزه بيشترين ميزان مراجعه به مراكز مشاوره را دختران و پسران جواني تشكيل مي‌دهند كه به دليل فاصله سني زياد با والدين خود مدعي هستند كه والدين درك درستي از آنها ندارند. در دوره بزرگسالي فرد به اصطلاح از نظر روانشناختي داراي ويژگي‌هايي است كه موجب مي‌شود درك و تحمل زيادي داشته باشد، به همين خاطر بين والدين و فرزندان تنش ايجاد مي‌شود و فرزندان احساس مي‌كنند والدين آن‌ها را درك نمي‌كنند و والدين هم احساس مي‌كنند فرزندان گستاخ شده‌اند. در اين ميان نيز بسياري مسائل، زيربناي بروز اختلاف ميان والدين و فرزندان مي‌شود.

 

ياراحمدي تصريح كرد: 20 تا 35 سال، يعني در دوره جواني بهترين سن براي ازدواج است؛ در صورتي كه فاصله سني ميان والدين و فرزندان بيش از 40 سال شود، والدين بايد در اين سن درباره نحوه برخورد با فرزندان و تحمل آنها آموزش‌هايي را دريافت كنند و متاسفانه به دليل اينكه در اين زمينه آموزش درستي ارائه نمي‌شود، والدين و فرزندان كه اختلاف سني زيادي با هم دارند دچار مشكلاتي مي‌شوند.

 

اين روانشناس خاطرنشان كرد: مسئولان و رسانه‌ها بايد در اين زمينه اطلاعاتي به خانواده‌ها ارائه كنند تا والدين در مورد ارتباط با فرزندان به خودشناسي برسند. در صورتي كه والدين در مورد ويژگي‌هاي سني و شخصيتي به آگاهي لازم برسند، تحمل آنها در برخورد با فرزندان نيز افزايش مي‌يابد. نداشتن آگاهي، از مهمترين عوامل كم‌تحملي است و در نتيجه آشنايي با ويژگي‌هاي سني و شخصيتي فرزندان براي والدين ضروري است.

 

وي ادامه داد: آموزش فرزندان در زمينه نحوه ارتباط با والدين نيز از وظايف معلم‌ها و مسئولان مراكز آموزشي است؛ معلم‌ها بايد به بچه‌ها بياموزند كه به شكل بهتري از ويژگي‌هاي سني خود آگاهي پيدا كنند و ياد بگيرند هيجان، تفكر، عقايد و احساسات خود كنترل كنند. اگر اين آموزش‌ها به موقع و در سن كودكي، نوجواني و جواني به كودك ارائه شود، ‌در نسل‌هاي آينده با انسان‌هايي مواجه خواهيم بود كه خودآگاهي بيشتري دارند. انسان‌هاي خودآگاه نيز قدرت تحمل بيشتري دارند و راه‌حل‌هاي معقول‌تري براي سازش و درك افراد به‌كار مي‌گيرند./س

 

برچسب ها: شناسایی ، ویژگی ، فرزندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.