هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در چارچوب سفر يازده روزه خود به کشورهاي شرق آسيا، وارد اندونزي شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، سفر وزير امور خارجه آمريکا به اندونزي، از تلاش واشنگتن براي گسترش نفوذ خود در منطقه شرق آسيا حکايت دارد.
 کلينتون همچنين قرار است پيش از شرکت در اجلاس اِيپک در روسيه، به کشورهاي چين، تيمور شرقي و برونئي سفر کند. سفر اخير کلينتون به منطقه از تلاش آمريکا براي گسترش دامنه نفوذ سياسي خود در آسيا و اقيانوس آرام حکايت دارد.
 آمريکا و اندونزي از ديرباز هم پيمان بوده و در حوزه هايي مانند تجارت، آموزش هاي نظامي و امنيت با يکديگر همکاري داشته اند. با وجود اين، تحليلگران مي گويند در سفر اخير کلينتون، تمرکزها بيشتر بر نقش اندونزي در سياست هاي منطقه و بالاخص موضوع جدل انگيز درياي جنوب چين و اينکه اندونزي چگونه مي تواند به وزنه تعادلي در مقابل نفوذ رو به گسترش چين در جنوب شرق آسيا تبديل شود، معطوف خواهد شد.
اندونزي، يکي از اعضاي کليدي اتحاديه همکاري هاي جنوب شرق آسيا است و دفتر مرکزي آسه آن در شهر جاکارتا واقع شده است. بعلاوه هنگامي که مذاکراتِ اعضاي آسه آن در ماه ژوئيه بر سر مسئله درياي جنوب چين شکست خورد، اين اندونزي بود که کوشيد کشورهاي عضو اين اتحاديه را به ادامه گفتگوها ترغيب کند.
کارشناسان مي گويند زمانيکه کلينتون براي بحث و تبادل نظر با سران اندونزي به اينجا بيايد، مشتاق خواهد بود که دريابد نتيجه اين گفتگوها چه بوده است و اندونزي چگونه مي تواند نقش گسترده تري براي تشويق اعضاي آسه آن به از سرگيري گفتگوها ايفاء کند.
برچسب ها: کلینتون ، اندونزی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار