رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب دارای نوعی بی‌خانمانی هنری است گفت: آنها از مبداء جدا شده‌اند و پاسخ را باید در ساحت دیگری جستجو شود.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، علی لاریجانی در دیدار با جمعی از هنرمندان استان قم اظهار کرد: هنرمندان قم در حد بضاعت هنری خود نتوانسته‌اند در سطح کشور معرفی شوند.

وی افزود: ظرفیت‌های هنری در قم وجود دارد و روحیه کاری خوبی در میان هنرمندان استان دیده می‌شود ضمن اینکه سبقه کارهای هنری نیز در قم بیشتر سمت و سوی دینی داشته و این مسئله فضیلت محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی اوقات از هنر به عنوان وسیله‌ای سرگرم کننده استفاده می‌شود، گفت: این امر به مسئله زیباشناختی کمکی برای ارتقا نمی‌کند و در عین حال کارهای هنری تقلیدی نیز در بیشتر سبک‌های هنری دیده می‌شود.

وی ادامه داد: هنرمند در هنر تقلیدی نتوانسته است ابداعاتی از خود داشته باشد و در کنار این مسئله، بخش دیگری از هنر شامل آشکار شدگی است که باید حقیقت آن را درک کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ممکن است سر و صدای غرب در این مسائل زیاد باشد اما غرب معمولاً سئوالات بزرگ مطرح می‌کند اما اگر به منطقه شرق جهان نگاه شود، پاسخ‌های بزرگ دیده می‌شود و این مسئله در حوزه هنر نیز وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب دارای نوعی بی‌خانمانی هنری است، گفت: آنها از مبداء جدا شده‌اند و پاسخ را باید در ساحت دیگری جستجو شود.

وی بیان داشت: فیلسوفان غربی پاسخ دقیقی به سئوالات بزرگ خود نداده‌اند و نمونه این مسئله در فلسفه کانت و هایدگر دیده می‌شود اما در شرق، افرادی چون ابن عربی و سهروردی پاسخ‌های بزرگی برای بشریت به ارمغان آورده‌اند اما معرفی کافی درباره آنها صورت نگرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه عقل بشری نمی‌تواند به تمام سئوالات پاسخ دهد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در این زمینه راه‌گشا بوده و هنرمندان قم به حضور در چنین فضایی مفتخر هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی از رشته‌های هنری مکتب خاصی توسط ما به وجود نیامده است.

وی با اشاره به هنر دینی افزود: نوعی آشکار شدگی از حقیقت باید در آثار مربوط به هنر دینی وجود داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر فعالیت متواضعانه در زمینه تولید آثار هنری گفت: انسان‌های نابغه در زمینه کارهای هنری در داخل کشور حضور دارند اما نکته اساسی این است که این افراد باید با کسانی که لایه‌های عمیق‌تری را یافته‌اند هماهنگ شوند یا اینکه خود این مسیر را طی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: هنرمندان قم به راحتی به منابع عمیق دینی و فرهنگی دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه هنرمندان قم هنوز به صورت کامل خود را به کشور معرفی نکرده‌اند، عنوان داشت: تا زمانی که این قشر از مردم قم به تولیدات متنوع نپردازند، گردش اقتصادی مطلوبی را شاهد نخواهند بود.

لاریجانی گفت: باید فضای هنری و کاری هنرمندان توسعه یابد و تنها نباید به طرح موضوع پرداخت بنابراین هنرمندان باید راهکارهای لازم را به مسئولان ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: لازم است که هنرمندان قم دارای ساختمان و مکان ثابتی باشند تا رشته‌های هنری مختلف بتوانند فعالیت‌های خود را در آنجا سامان‌دهی کنند و در واقع خانه هنرمندان قم باید تشکیل شود.

وی با تاکید بر همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در خصوص تأمین مکان خانه هنرمندان قم بیان داشت: رشته‌های هنری دارای سنخ‌های متفاوتی هستند و نمی‌توان تنها یک راه را برای حل مشکلات تمام آنها ارائه داد.

لاریجانی ادامه داد: برخی مشکلات با فکر صحیح قابل حل هستند و نیازی نیست که حتماً دولتمردان وارد عرصه شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان قم در زمینه IT فعالیت‌های خوبی داشته است، گفت: انجام کارهای هنری در خصوص ساخت بازی‌های رایانه‌ای یکی از زمینه‌های توسعه گردش مالی اقدامات هنری و فرهنگی است.

وی افزود: برخی از آثار هنری مشتریان خاصی در بین شیعیان خارج از کشور دارد بنابراین باید برای فعال کردن اقدامات هنری مختص همه این عرصه‌ها را در نظر داشت./ج1

برچسب ها: قم ، شورا ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.