مدیر گروه بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت استان مركزی گفت: شیوع بیماری ژنتیكی پی كی یو نوزادان در این استان سه برابر شیوع آن در كشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک دکترجواهری در همایش آشنایی با بیماری پی كی یو در اراك افزود: در 9 ماهه اخیر 18 هزار و 11 نوزاد در استان مركزی علیه بیماری ژنتیكی پی كی یو نوزادان غربالگری شدند كه تا كنون هفت مورد آن شناسایی شده است.

وی توضیح داد: به ازای هر هشت هزار تولد زنده در كشور یك مورد بیماری پی كی یو وجود دارد كه این شاخص در استان مركزی بیشتر است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر مركز بهداشت استان مركزی عنوان كرد: پی كی یو نوعی بیماری ارثی مادرزادی است كه اغلب دستگاه عصبی را درگیر می‌كند و با وجود شرایط عادی نوزاد هنگام تولد، به تدریج علایم اختلال‌های عصبی و عقب ماندگی ذهنی ظاهر می شود.

وی گفت: رواج ازدواج های فامیلی و وجود ژن معیوب علل بروز پی كی یو به ویژه در ساكنان شهرستان های كمیجان، خنداب و ساوه در استان مركزی است .

دكتر جواهری ادامه داد: عامل این بیماری ژنتیكی متابولیكی كمبود آنزیمی به نام 'فنیل آلانین هیدرو كیسلاز' است كه در صورت شناسایی دیرهنگام و تاخیر در مان به عقب افتادگی ذهنی و جسمی می انجامد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز در این همایش گفت: غربالگری بیماری پی كی یو به صورت كشوری در حال انجام است كه این غربالگری در استان مركزی سه ماه جلوتر از برنامه كلید خورد.

دكتر عشرتیافزود: غربالگری این بیماری ژنتیكی در سه تا پنج روز اول پس از تولد با انجام آزمایش خون روی نوزادان صورت می گیرد./س
برچسب ها: بیماری ، پی کی یو ، ژنتیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.