معاون زراعت جهاد کشاورزي خوزستان از توليد 150 هزار تن محصولات کشاورزي سالم در خوزستان خبر داد و گفت: استقبال از اين محصولات بسيار زياد است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛محمد قاسمي‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: همه ساله بيش از 150 هزار تن محصولات سالم در خوزستان توليد مي‌شود که بيش از نيمي از صادرات اين محصولات را به خارج از کشور تأمين مي‌کند.

معاون زراعت جهاد کشاورزي خوزستان با اشاره به ويژگي‌هاي اين محصولات کشاورزي افزود: اين محصولات کشاورزي به دليل عدم استفاده از سموم و کودهاي شيميايي به عنوان سالم نام گرفته‌اند.

قاسمي‌نژاد تأکيد کرد: استفاده از سموم شيميايي و کود بر اساس نياز خاک که اصطلاحاً کاليبراسيون خاک نام‌دارد تجويز مي‌شود و بايد حتما خاک مزرعه آزمايش شود تا نتيجه آزمايش ميزان استفاده از کود و سموم شيميايي را مشخص کند.

وي خاطرنشان کرد: در اين آزمايش عموما نياز‌هاي خاک به کود بررسي مي‌شود و مواد تغذيه‌اي گياه را شناسايي کرده و ميزان و نوع مواد مورد نياز گياه که در خاک وجود ندارد مشخص مي‌شود که اين کمبودها با کود شيميايي و يا براي کاهش آفات از سموم استفاده مي‌شود.

اين مسئول افزود: در توليد اين محصولات عموماً کود و سموم شيميايي استفاده مي‌شود، ولي بسيار بر اساس ضرورت و تلاش مي‌شود تا استفاده از اين مواد بسيار کمتر از ميزان مورد نياز تجويز شود.

قاسمي‌نژاد تأکيد کرد: در اين روش عموماً از روش‌هاي بيولوژيک و يا تلفيقي از روش‌هاي بيولوژيک و شيميايي استفاده مي‌شود و تلاش داريم تا عموما از روش‌هاي بيولوژيک استفاده شود.

وي ادامه داد: در مقايسه ميزان سموم استفاده شده در روش‌هاي شيميايي و تلفيق ميزان سموم و کودهاي شيميايي به نحوي است که اصلاً قابل مقايسه نيست و يا اصلاً در نظر گرفته نمي‌شود.

معاون زراعت جهاد کشاورزي خوزستان تأکيد کرد: بخش اعظم توليد اين محصولات خرما، مرکبات و صيفي‌جات است که خرما بخش اعظم اين محصولات را تشکيل مي‌دهد و بخش اعظم صادرات در اين بخش به اين محصول اختصاص دارد.

اين مسئول درباره بازار هدف در اين باره اذعان داشت: بخش اعظم بازارهاي هدف براي اين محصولات کشورهاي اروپايي و آسيايي به ويژه کشورهاي شوراي سابق و روسيه است که بخش اعظم واردات‌شان از اين محصولات را از ايران وارد مي‌کنند./س
برچسب ها: تولید ، محصول ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.