ابوالقاسمی گفت: دستیابی محققان کشور به تکنولوژی ساخت فاکتور 8 نو ترکیب یک غرور ملی برای کشور است.

دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: فاکتور 8 مهمترین فاکتور خونی میزان بیماران هموفیلی است که از کمبود آن رنج می برند.

وی با اشاره به این که این بیماران دچار کمبود دیگر فاکتورهای خونی هم هستند گفت: ولی شایعترین کمبود را از لحاظ فاکتور 8 دارند که اگر این فاکتور را مصرف نکنند دچار خونریزی شده و جانشان به خطر می افتد.

وی ادامه داد: 20 درصد فاکتور 8 مورد نیاز بیماران هموفیلی را سازمان انتقال خون با استفاده از پلاسمای خونی تولید و بقیه نیاز به کشور وارد شد.

ابوالقاسمی با بیان این که به همت محققان کشور فاکتور 8 به صورت نوترکیب در کشور ساخته شده است عنوان کرد : تولید فاکتور 8 نوترکیب با تکنولوژی بالا با توجه به بزرگ بودن مولکول یک افتخار بزرگ و غرور ملی برای کشور است.

در واقع محققان با تولید فاکتور 8 نوترکیب که سخت ترین داروی نوترکیب دنیا است ثابت کردند که می توانند داروهای نو ترکیب دیگر را که از تکنولوژی پایین تری نسبت به فاکتور 8 برخودار تولید کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این نیاز کشور به فاکتور 8 در داخل 150 میلیون واحد در سال است اظهار داشت: با تولید این دارو از خروج ارز مربوط به وارد کردن فاکتور 8 جلوگیری می شود. در واقع در شرایط فعلی سالانه بالای 30 میلیون دلار این دارو ارز بری داشته است.

وی خاطر نشان کرد: با تولید فاکتور 8 نوترکیب در داخل کشور نوسان قيمت و کمبود آن  برطرف می شود و حتی زمینه صادرات آن به کشور های دیگر ایجاد می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار