رودهن/

قله دماوند بام ایران و خاستگاه اساطیر این سرزمین است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: قله دماوند خاستگاه اساطیر این سرزمین و بام ایران است.

ابراهیم اکبری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: درحقیقت همه نقاط شهری و روستایی شهرستان دماوند در میان کوه‏ ها، دره ‏ها و تپه‏ ماهور های دماوند قرار دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس این ویژگی بارز جغرافیایی از ده‏ها هزار سال پیش دامنه‏ های مهربان قله دماوند همواره پذیرای خیل عظیمی از جمعیت انسانی فلات مرکزی ایران به ویژه جلگه ‏های ورامین، کرج و ری در فصول تابستان بود.

اکبری اضافه کرد: یکی از مهمترین ارتفاعات حواشی دماوند را رشته کوه ‏های «قره‏ داغ» با 11 قله بیش از 4 هزار متری و همچون دیواره‏ بلند کشیده شده‏ ای از ضلع شمالی شهرستان به سمت امام ‏زاده هاشم (ع) تشکیل می ‏دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: «زرین ‏کوه» دیگر قله دماوند است که در ضلع جنوبی دریاچه «تار» با ارتفاع سه هزار و 450 متر خود نمایی می ‏کند.

وی  از صدور یک هزار و 700 کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی این شهرستان خبر داد وافزود: فعالان در عرصه صنایع دستی برای خود و اطرافیان‏ شان ایجاد شغل کرده و به کار آفرینی منطقه کمک می‏ کنند.

اکبری اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‏ ای از طرح‏ های صنایع دستی شهرستان دماوند به وسیله بخش خصوصی اجرایی می‏ شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: بانوان خانه ‏دار بیشترین قشر علاقه‏ مند برای پرداختن به این رشته هنری باستانی ایرانی هستند‏./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.