مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت: نرخ پایین خرید تضمینی دولت، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را به سمت بازار آزاد از جمله مرغداری ها، دامداری ها و . . . هدایت کرده است.

ˈروح الله درویش خضریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: در سال زراعی گذشته از مجموع 550 هکتار اراضی آبی منطقه، دو هزار و 750 تن گندم استحصال شد و این آمار در بخش گندم دیم، 600 تن تولید در 600 هکتار از اراضی بوده است.

وی با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم دولت (420 تومان به ازاء هر کیلو) و اختلاف حداقل یکصد تومانی آن با بازار آزاد، تصریح کرد: علاوه بر بخشی از تولید که به خودمصرفی کشاورزان اختصاص می یابد، بهره برداران محصول مازاد بر نیاز خود را در بازار آزاد (از جمله مرغداری ها، دامداری ها و . . . ) به منظور کسب سود بیشتر به فروش می رسانند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: تعاونی عشایر منطقه تاکنون 13 تن گندم بذری از کشاورزان خریداری کرده است که پس از بوجاری، با نرخی که متعاقبا اعلام می شود به عنوان بذر در اختیار گندم کاران شهرستان قرار خواهد گرفت و در این زمینه هیچ گونه بذر وارداتی به منطقه وارد نخواهد شد.

وی افزود: با انجام رایزنی برای ورود سه دستگاه کمباین به منطقه که هر یک 500 هکتار از اراضی را می توانند تحت پوشش قرار دهند، بجز مساله تداخل 15 روزه برداشت گندم فیروزکوه با برنج مازندران که تاخیر در ورود کمباین ها را به دنبال داشت، هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

درویش خضری ادامه داد: جهاد کشاورزی فقط مسؤولیت نظارت بر بعد فنی برداشت (از جمله عدم ریزش کمباین ها، رعایت موارد کشت حفاظتی و نظارت بر قیمت ها) را بر عهده دارد.

وی در خاتمه به قیمت بالای جو اشاره کرد و گفت: کمبودی به لحاظ تامین نیاز بهره برداران بخش در این زمینه وجود ندارد، اما افزایش قیمت آن احتمالا مشکلاتی برای کشاورزان به دنبال خواهد داشت./س

 

برچسب ها: گندم ، دامداری ، مرغداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.