عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزرگی شکم بدون دلیل مشخص و بروز مشکلات گوارشی را از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان تخمدان برشمرد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر آذر فانی پاکدل با اشاره به اینکه سرطان تخمدان در ایران شایعترین سرطان دستگاه تولید مثل زنان به شمار می رود و به طور معمول در سنین بالا و پس از دوران یائسگی دیده می شود اظهار داشت:‌ علائم گوارشي مثل سوء هاضمه ، تهوع ، سيري زودرس ، نفخ و يبوست ، بزرگي شكم بدون دليل مشخص ، و توده تخمداني در يك زن يائسه كه به طور تصادفي كشف شده باشد از علائم هشدار دهنده ابتلا به این نوع سرطان به شمار می رود.
 
وی با اشاره به اینکه اين بيماري حتي در اندازه‌هاي كوچك هم مي‌تواند انتشار داخل شكمي داشته باشد و هنوز هيچ روشي براي تشخيص سرطان تخمدان در مراحل اوليه در افراد بي‌علامت استاندارد نشده است خاطر نشان کرد:‌ در صورت وقوع هر يك از اين علائم و تداوم آن با وجود درمان، فرد بايد با پزشك خود مشورت كند و در صورت لزوم تحت بررسي‌هاي تشخيصي چون سونوگرافي و غيره قرار گيرد.
 
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت:‌ سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران است. سالانه بيش از 30 هزار نفر از هموطنان در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند.
 با توجه به ميزان بروز مرگ و مير بالا و بار سنگين مالي كه بر دوش سيستم بهداشتي مي‌گذارد ، سرطان به عنوان سومين اولويت بهداشتي كشور در نظر گرفته شده است و نياز به مداخله برنامه‌ريزي شده‌اي به منظور پيشگيري و كنترل دارد./عط
برچسب ها: سرطان ، نفخ ، یبوست ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار