اگر تصمیم دارید گیاه‌خوار شوید و سفره خانواده را به این سمت سوق دهید و یا اگر حتی در حال حاضر گیاه‌خوار هستید بهتر است در مورد فواید و یا مضرات آن بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلينيک گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ جالب است بدانيد كه رژیم گیاه‌خواری بیشتر مورد توجه جوانان است در حالی كه اگر آنها گوشت را از رژیم غذايی خود حذف كنند و به جای آن سیب‌زمینی سرخ كرده، ‌چیپس و نوشابه را جایگزین كنند رژیم غذايی چندان سالمی نخواهند داشت.

رژيم گياهخواري شامل غلات،حبوبات،لوبيا،آجيل،دانه ها ،ميوه ها وسبزيجات مي شود و همه اين مواد داراي ويتامين c و فيبر است.


کمبود پروتئين:

يکي از معايب رژيم گياهخواري کمبود پروتئين است. افراد گياهخوار بايد در رژيم غذايي خود از آجيل،تخم مرغ،لوبيا و حبوبات به مقدار زياد استفاده کنند تا به پروتئين کافي به بدن انها برسد. گوشت منبع اصلي پروتئين است که گياهخواران از خوردن آن اجتناب مي کنند به همين دليل بدن آنها با کمبود پروتئين مواجه مي شود.

کمبود مواد معدني: 

میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن افراد گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اكثریت آنها حتی از دریافت موادغذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره هستند
این افراد غالبا دچار كمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، كلسیم و سلنیوم می‌شوند. حتی پس از آنكه محققان مكمل‌های غذايي را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد كلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید.


نكته: اما با توجه به معايب اين نوع رژيم غذايي بايد توجه داشت که :براساس یك مطالعه انجام شده، رژیم غذايي مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سكته قلبی و مغزی را برای افرادی كه بیماری‌های قلب و عروق دارند كاهش می‌دهد. اما توصيه اين نوع رژيم غذايي حتما زير نظر پزشک متخصص انجام شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار