با همكاري متخصصين جراحي قلب باز دانشگاه علوم پزشكي مشهد ، نخستین بار در کشور نمونه ايرانيثابت كننده موضعي بافت قلب دردر بيمارستان امام رضا( ع ) ساخته و مورد استفاده قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عباسي مدير گروه جراحي قلب دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت : سکته‌ قلبی، عارضه‌ شایعی است که به علت گرفتگی عروق خونرسان قلب اتفاق می‌افتد و برای رفع این عارضه عمل جراحي باي پس عروق كرونري ( CABG ) انجام می‌شود.

عباسیخاطر نشان کرد : عمل جراحی قلب باز به صورتی است که در آن قفسه‌ سینه‌ بیمار باز شده، رگی از قسمت‌های دیگر بدن مثل پا جدا شده و به قسمت گرفته‌ رگ قلب پیوند می‌خورد و بدین ترتیب عمل خونرسانی به قسمت عضلانی قلب از سر گرفته می‌شود.

وی افزود: جراحی قلب باز به دو روش انجام می‌گیرد که در روش اول قلب به صورت موقت از سیستم گردش خون خارج شده و بیمار به دستگاه پمپ قلب و ریه متصل می‌شود و این دستگاه به طور موقت عمل پمپاژ خون را انجام می‌دهد. و در روش دوم با استفاده از دستگاه طراحي شده صرفاً قسمتي از قلب كه نياز به پيوند رگ دارد ، ثابت نگه داشته مي شود و در حالي كه قلب در حال انجام سيكل طبيعي خود مي باشد ، عمل پيوند رگ انجام مي پذيرد . و با اين روش از عوارض عمل جراحي كاسته مي شود .

رئیس دپارتمان قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مزایای این دستکاه نسبت به نمونه مشابه ‌ خارجی دستگاه اظهار کرد: پوشش دادن فيلد مناسب رگ پيوندي ، ثابت نگه داشتن قسمت مورد نظر قلب در سطح بالاتر، ارزان‌تر بودن آن نسبت به نمونه‌ خارجی، ظریف‌تر بودن و در نتیجه اشغال فضای کمتر از مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجی آن است.

عباسی تصریح کرد : در گذشته براي تهيه اين دستگاه مشکلات زيادي وجود داشت و يکي از آنها هزينه بالا و ديگري زمان دسترسي به اين دستگاه بود .و امروز علاوه بر اينکه اين دستگاه با هزينه پائيني در اختيار مراکز درماني قرار ميگيرد ، نواقص آن هم نسبت به نوع خارجي آن بر طرف شده است.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ادامه داد: برای ساخت هر یک از این دستگاهها 5 میلیون ریال هزینه می شود که علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه تامین این دستگاه کشورمان درساخت این دستگاه به خودکفایی رسید و نیازی به واردات این دستگاه نمی باشد .

گفتنی است :‌این دستگاه با همکاری گروه جراحان قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با طراحی مسعود موذن نجم‌آباد، کارشناس مهندس پزشکی ساخته شده است. /س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.