" ويليام بيمن " استاد دانشگاه در مينه سوتاي آمريکا به اين شبکه گفت:« جنبش عدم تعهد بايد بداند که ظرفيت هاي بيشمار اقتصادي در جهان دارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  تلويزيون پرس تي وي ،استاد آمريکايي تصريح کرد که فرصت خوبي براي جنبش عدم تعهد به وجود آمده است تا در برابر قدرت هاي غربي بايستد.
کشورهايي مانند ژاپن ، برزيل ، هند و حتي کانادا که بازيگران عمده اقتصادي در جهان محسوب مي شوند ، حق تعيين روند قطعنامه ها و تصميم گيري هاي شوراي امنيت را ندارند، زيرا فقط پنج عضو دائم اين شورا داراي حق وتو هستند و اين بعد از جنگ جهاني دوم پايه گذاري شده است. بسياري از کشورهاي اروپايي به ويژه آلمان نيز که نقش مهمي در جهان ايفاء مي کنند ، در شوراي امنيت حرفي براي گفتن ندارند.اما سالهاي زيادي از جنگ جهاني دوم گذشته است و دنيا بايد متوجه اهميت اقتصادي امنيتي کشورهاي جنبش نم   شود.
وي افزود:« براي جنبش نم ضروري است که اعضاي آن اتحاد و ائتلاف با يکديگر را  محکم کنند.برخي از کشورهاي عضو در کشور ديگر سفارتخانه نيز ندارند.کشورهاي خاورميانه در آمريکاي لاتين حضور چنداني ندارند.نکته قابل توجه در سياست ايران اين است که اين کشور در سالهاي اخير روابط خوبي با آمريکاي لاتين ، شرق و غرب آفريقا  برقرار کرده است.کشوري مانند هند نيز با توجه به قدرت اقتصادي اش بايد نقش بيشتري ايفاء کند و با کشورهاي نوظهور روابط گسترده داشته باشد.کشورهاي عضو نم روابط گسترده فرامنطقه اي ندارند و گرايش شان بيشتر به سمت ناتو بوده است.آنها بايد اين رويه را تغيير دهند.منفعت آنها در اين است که با يکديگر نه با غرب و ناتو  اتحاد و ائتلاف تشکيل دهند.»
برچسب ها: نم ، عدم تعهد ، ایران ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار