بي بي سي فارسي در برنامه هدف‌دار خود در تلاش است تا از فضاي تشكيك آمارهاي موجود درباره تعداد مهاجرين ايراني بهره‌برداري كند تا دوباره پرونده ايرانيان خارج‌ از كشور را سر زبان‌ها بياندازد. بايد ديد هدف شبكه‌هايي مثل بي بي سي و موسسه هاي غربي از اعلام آمارهاي غيرواقعي ايرانيان خارج از كشور چه مي‌تواند باشد.

 به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ در تاريخ 4 خرداد ماه بود كه باشگاه خبرنگاران گزارشي از  تعداد ايرانيان خارج از كشور منتشر كرد.

در گزارش فوق به نقل از موسسات و منابع غربي تعداد ايرانيان خارج از كشور چيزي حدود 6 ميليون نفر عنوان شده بود و اين در حالي است كه براساس آما‌رهاي منتشر شده از سوي ادارات دولتي كشورهاي آمريكا، كانادا، انگليس و تركيه، تعداد كل ايرانياني كه در كشورهايي غير از ايران زندگي‌ مي‌كنند با ارفاق و در نظر گرفتن تعداد مهاجران ايراني غيرقانوني از عدد يك ميليون نفر تجاوز نمي‌كند.



اين در حالي است كه چندي پيش علي‌اصغر شعردوست دبير سابق شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور در مصاحبه‌اي تعداد شهروندان ايراني كه در كشورهاي ديگر زندگي مي‌كنند را بين 3 تا 6 ميليون نفر تخمين زد ودر ادامه گفت: با همه اين‌ها آمار مشخص و دقيقي در اين زمينه وجود ندارد.



بي‌بي‌سي تعداد ايرانيان خارج‌نشين را دوباره رسانه‌اي مي‌كند

بعد از گذشت 3 ماه از انتشار اين خبر بنگاه خبرپراكني بي‌بي‌سي فارسي شبكه وابسته به دربار سلطنتي انگليس با دعوت از يك به اصطلاح جامعه‌شناس بحث تعداد ايرانيان خارج‌نشين را دوباره رسانه‌اي كرد.

 نوع تحقيق ميداني بي‌بي‌سي درباره تعداد ايرانيان خارج از كشور مراجعه به صرافي‌هاي 5 قاره است!!

بي‌بي‌سي با ترتيب دادن برنامه‌اي و دعوت از كارشناسان نوع جديدي از تحقيقات ميداني را رونمايي كرد؛ تحقيقي كه بر اساس آن قرار بود يك جامعه آماري معرفي شود و بر پايه آن تعداد ايرانيان خارج از كشور از تريبون بي‌بي‌سي فارسي اعلام شود.



رونمايي از شيوه تحقيقات بي‌بي‌سي فارسي

نادر وهابي اين به اصطلاح جامعه‌شناس شركت‌كننده در برنامه پرگار بي‌بي‌سي در خصوص نوع تحقيق خود مي‌گويد: " تحقيقاتي ميداني من از 4 صرافي نشان مي‌دهد در سال 5 تا 6 ميليارد ارز به داخل ايران فرستاده مي‌شود كه اين خود نشانگر جمعيت بالاي مهاجرين است."

وي همچنين در اين برنامه اعلام مي‌كند " براساس تحقيقات من از منابع كميسياري سازمان ملل و كشورهايي كه مي‌شود در آن سرشماري انجام داد ايرانيان خارج از كشور در 5 قاره 3 ميليون نفر هستند كه بايد يك ميليون نفر جمعيت شناور كه افرادي هستند كه اقامت آنان رد شده است نيز به اين عدد اضافه كرد."

بي بي سي فارسي در برنامه هدف‌دار خود در تلاش است تا از فضاي تشكيك آمارهاي موجود درباره تعداد مهاجرين ايراني بهره‌برداري كند تا دوباره پرونده ايرانيان خارج‌ از كشور را سر زبان‌ها بياندازد. بايد ديد هدف شبكه‌هايي مثل بي بي سي و موسسه هاي غربي از اعلام آمارهاي غيرواقعي ايرانيان خارج از كشور چه مي‌تواند باشد.

 اعتراف كارشناس بي‌بي‌سي  از علاقه ايرانيان مهاجر براي بازگشت به  ايران

طي چند سال اخير شاهد اين امر بوده‌ايم كه موسسات وابسته به دولت‌هاي غربي آمارهايي را منتشر مي‌كنند كه تعداد ايرانيان مهاجر را بين 5 تا 6 ميليون تخمي مي‌زند و در اين ميان سعي دارند القا كنند كه مهاجران ايراني به كشورهاي خارجي از عناصر نخبه و اليت جامعه هستند.

درحاليكه تهيه‌كنندگان برنامه سعي داشتند تا در برنامه خود ايرانيان را افرادي بي‌عرق و مخالف با وطن خود نشان دهند؛ اما اين كارشناس در ادامه حرف‌هاي خود مجبور به اعتراف شده و مي‌گويد " اگر ما نگاهي به دور و اطراف بياندازيم مي‌بينيم بيش از 70 درصد ايرانيان خارج نشين در ايران خانه دارند و يا در تلاشند تا سرپناهي براي خود در مملكت مادري‌شان ايجاد كنند."

زماني‌كه كارشناس بي‌بي‌سي اظهارات خود را فراموش مي‌كند

نادر وهابي در بخشي از تناقض‌هاي برنامه سفارشي بي‌بي‌سي‌ فارسي عنوان مي‌كند اكثر ايرانيان خارج از كشور خواستار تغيير نظام سياسي ايران هستند و ديدگاهي كاملا سياسي به مسائل مملكت دارند اما در ادامه وهابي با فراموش كردن ادعاي قبلي خود اذعان مي‌كند: تعداد زيادي از ايرانيان مهاجر ديدگاهي غيرسياسي دارند و علاقمندند تا به كشور بازگردند اما شرايط كاري و موقعيت آنان در كشور ميزبان مانع بازگشت آنان مي‌شود.


تلاش بي‌بي‌سي براي  القاي وحدت ميان ايرانيان داخل كشور با جريان‌هاي اپوزيسيون خارج نشين

با نگاهي به پرونده ايرانيان خارج از كشور از ديدگاه كارشناس بي‌بي‌سي دو نكته را مي‌توانيم دريابيم؛ "كنفرانس برلين در سال 1376 و زلزله بم سه سال پس از آن نقطه عطفي در تغيير رابطه ايرانيان خارج از كشور با ايران و هموطنان خود به شمار مي‌رود."

يكي از  مهمانان برنامه در اين زمينه مي‌گويد: "ايراني هاي داخل ايران نيز معتقدند مهاجرين خارج كشور نه تنها از آنان حمايت نمي كنند بلكه تنها شعار مي دهند و نبايد در امور داخلي كشور دخالت كنند."

مجري و كارشناس اين برنامه مدعي شدند "كنفرانس برلين سرآغازي بود براي اتحاد ميان جامعه سياسي داخل و خارج از كشور " و اين درحاليست كه كنفرانس برلين بيش از پيش چهره اپوزيسيون را آشكار كرد و سبب دوري و نفرت مردم از اين جريان ورشكسته شد.

در ادامه بي‌بي‌سي فارسي در تلاش است تا با پيش كشيدن موضوع بم تاثير ايرانيان خارج از كشور را برمسائل داخلي اثبات كند؛ اين درحالي است كه عكس‌العمل سريع  نظام مردمي توانست  دست افرادي كه مي‌خواستند از فضاي به وجود آمده بهره‌برداري سياسي كنند كوتاه شود و اين افراد در اين نقشه خود هم شكست بخورند.

در اين بين اين سوال بسيار مهم  پيش مي‌آيد كه چرا اگر جامعه ايرانيان خارج از كشور كوچك باشد مراکز سياسي خاص و اپوزيسيون احساس خطر مي‌كنند؟

اعتراف كارشناس بي‌بي‌سي به اختلافات و تعارضات ميان جريان‌هاي اپوزوسيون‌ خارج‌نشين  

گروهك‌ها و جريانات نحيف ضدانقلاب در سال‌هاي اخير با ارتباط گيري با شبكه‌هاي سياسي كه حالاچهره ضدديني به خود گرفته‌اند در صدد القاي تاثيرگذاري جريانات و گروهك‌هاي خود هستند و با انتشار اخباري از تجمع‌هاي ضد انقلاب در برخي شهرهاي كشورهاي اروپايي سعي دارند بگويند جامعه‌ ايرانيان خارج از كشور جامعه‌اي بزرگ و اپوزيسيون سياسي و عليه مصالح نظام است  و اين در حالي است كه در بزرگترين تجمعات ضد انقلاب چند صد نفر بيشتر حضور نداشتند.






يكي ديگر از كارشناسان  برنامه پرگار در اين‌باره مي‌گويد "انگيزه‌هاي ميان ايرانيان خارج از كشور ناهمخوان است و فعاليت‌هاي سياسي گروه ها با يكديگر متفاوت و در تعارض است."

و در جايي ديگر اعتراف مي‌كند "واقعيت هاي آكادميك با زندگي واقعي متفاوت است  و ما مي بينيم تعداد انجمن هاي بسياري تشكيل شده كه هيچ كاري انجام نمي دهند."

در ادامه مجري برنامه پرگار مدعي مي‌شود " ايرانيان مهاجر در اثر سطح سواد در كشور ميزبان سرآمد هستند و مي‌توانند سرمايه‌اي براي ايران به حساب آيند.

اما يكي از ميهمانان اين برنامه در تكذيب سخن جامعه‌شناس و مجري اين برنامه اعتراف مي‌كند؛ جمعيت مهاجر ايراني به سمت كتابخواني سوق ندارند و نشريات فارسي زبان از كتابخانه‌هاي كشورهاي ميزبان حذف اين در حالي است كه مجري و كارشناس اين برنامه اعلام كرده بودند مهاجرين ايراني از قشر با سواد و اليت جامعه هستند.

با توجه به تلاش بي بي سي كه در اين برنامه خود به آمارهاي جعلي موسسات اروپايي نيز كمك كرد،  بايد به موضوع آمار  ايرانيان خارج از كشور بيش از پيش توجه شود.



دولت اصلاحات بدون ملاحظات اصلي و اساسي شورايي را تشكيل داد كه هيچ اقدامي را درباره ايرانيان خارج از كشور انجام نداده و تا به حال هيچ تحقيق علمي در مورد تعداد ايرانيان خارج از كشور صورت نگرفته است اما در مقطع كنوني و با تلاش جامعه اپوزيسيون براي تبليغ تاثيرگذاري جامعه ايرانيان خارج از كشور بر مسائل سياسي ايران مسئولان بايد گامي جدي در حوزه هاي مختلف بويژه مسائل اجتماعي،علمي،و آماري اين افراد بردارند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.