مدیرگروه بیماری‌‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 61 درصد بیماری‌های عفونی بین انسان و دام مشترک هستند.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محمد کریمی در کارگاه آموزشی مراقبت‌های بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سالن اجتماعات ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش who، 61 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های نوپدید مانند آنفولانزا بین انسان و دام مشترک هستند.

وی با بیان اینکه وجود مخازن و ناقلین و عوامل بیماری‌زای متعدد در سطح دنیا حائز اهمیت است، تصریح کرد: بعضی از بیماری‌ها مانند تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو خطر انتقال بیمارستانی و تعدادی هم مانند تب مالت توانایی ایجاد اپیدمی را دارند.

کریمی به دلایل افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: استفاده گسترده و زیاد از فرآورده‌های دامی که پاستوریزه و استرلیزه نشدند، سهولت تماس با دام‌ها و سایر حیوانات و آلودگی وسیع حیوانات اهلی و وحشی از موارد افزایش بیماری‌های مشترک است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان وجود بندپایان به عنوان ناقل و مخزن برخی از بیماری‌ها و ایجاد عفونت‌های مزمن و بدون علامت در حیوانات مانند سالمونلا را از دیگر موارد افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: هاری و سیاه زخم ریوی از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام هستند که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری 100 درصد است.

وی تب زرد، تولارمی، تب لاسا، طاعون و سیاه زخم جلدی را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواند و عنوان کرد: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری تب زرد، تب لاسا، طاعون و سیاه زخم جلدی به ترتیب 20 تا 50 درصد، 15 تا 25 درصد، 50 تا 80 درصد و 20 درصد است.

به گفته کریمی، جابجایی جمعیت‌های انسانی، تغییرات آب و هوایی، جابه‌جایی جمعیت‌های حیوانی، محصولات تهیه شده از حیوانات، تغییرات محیطی، نظام پیچیده تجارت بین‌المللی مواد غذایی و استفاده از سموم و آنتی بیوتیک‌های از عوامل تشدید کننده خطر بیماری‌های مشترک است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بیماری‌های زئونوتیک همواره یک خطر سلامتی جدی برای افرادی که با حیوانات زندگی و یا کار می‌کنند، محسوب می‌شود.

کریمی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مردم از خطرات تماس با حیوانات آگاهی ندارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از روستاها، روستاییان حتی بدون استفاده از دستکش اقدام به جابجایی جنین سقط شده حیوانات می‌کنند که ممکن است تماس با ترشحات این جنین موجب ایجاد بیماری تب‌مالت کند.

کریمی خاطرنشان کرد: عدم آگاهی جامعه از روش‌های پیشگیری، وجود مخازن متعدد در حیوانات و وجود بندپایان ناقل کنترل بیماری‌های مشترک بین انشان و دام را مشکل می‌‌سازد.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یاداورشد: متاسفانه به دلیل عدم آشنایی مردم با بهداشت سفر، افزایش مسافرت‌های بین‌المللی موجب بیشتر شدن احتمال انتقال عوامل بیماری‌های زئونوتیک شده است.

گفتنی است، در روز دوم این کارگاه آموزشی به کار عملی بررسی مشکلات پیش روی کنترل بیماری‌های مشترک، پرسش و پاسخ، بررسی دفاتر حیوان گزیدگی و کارگاه عملی هاری و حیوان گزیدگی اختصاص دارد./ج1

برچسب ها: کردستان ، بیماری ، حیوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.